Esso!

Esso brukte i mange år «dråpen» i sin logo. Denne figuren med en oljedråpe som hode gikk igjen i nøkkelringer, brosjyrer, askebegere, kortstokker, klistremerker, osv. Figuren ble brukt fra 50 tallet og ble «modernisert» flere ganger gjennom årene. Nøkkelringen til venstre er fra 60-70 tallet og hans kvinnelige kollega er nok en nyere produksjon. Kulepennene deres var det også stil over; en liten oljeboks som fløt i olje (selvfølgelig) og strevde med å komme til overflaten alt etter hvilken vei pennen ble holdt. Alt var bedre før i tiden!

Maico Ringbremser

Den tyske motorsykkelprodusenten Maico startet tidlig på 60 tallet produksjon av skivebremser til folkevogn og Porsche.  Det var mer luksuriøse og sportslige biler som ble levert med skivebremser den gang og vanligvis bestod anleggene deres av over 20 deler. Maico produserte en betraktelig enklere versjon som bestod av 4 deler der bremseskiven var en ring ytterst og kalipperen var montert innenfor denne. Monteringen var enkel og de veide omtrent like mye som en trommelbrems. I tillegg kunne en bruke de originale bremseslanger, rør og hovedsylinder. Prisen var heller ikke avskrekkende; 115.- DM pr hjul pluss arbeidspenger. Systemet ble (dessverre) ingen storselger da trommelbremser ble stadig bedre og skivebremser ble mer vanlig. «Gute Fahrt» gjorde i 1964 en test på systemet og konkluderte slik: «Maico er nå ikke bedre enn trommelbremser men heller ikke dårligere». Kilde: VWACB Nytt

For tiden står det et komplett sett til salgs på thesamba for $2850.- og dette trenger nok litt jobb før det er klart for stoltheten din. Det som er mest synd med det hele er at kjører du originale tette felger vil ingen se hvilke bremser du har. Absolutt nr 1 i listen over ekstrautstyr jeg ønsker meg!

Få tak!

Alle som har gammel folkevogn vet hvor vanskelig det kan være å åpne hanskeromsluken. Løsningen blir ofte å slå i dashbordet, pirke med nøkkelen eller prøve å få fingertuppen inn i sprekken og vippe ut luken. Radical One har funnet en enkel løsning på problemet der en rett og slett monterer et lite håndtak bak den originale låsen. Den lille «dingsen» holder høy kvalitet på både utførelse og krom. Monteringen gjøres lett på et par minutter og det ser ut som den er originalmontert fra fabrikk. Prisen er $13 stk pluss frakt (ca $2) og leveres kjapt fra USA. Finnes både til kupe og cabriolet, der den sistnevnte er litt større pga knappen er låsbar, men det visste du vel fra før?

Enda en gammel «svenske»

I de 20 årene som jeg har holdt på med VW har jeg visst at det står en splitt i en garasje i nærheten. En tid tilbake traff jeg tilfeldig på sønnen til eieren og ble invitert til å se nærmere på den. Bilen er en Azurblå 51 mod med isjias luker. Den ble importert fra Sverige i 1962 og fikk samtidig ny 25 hk innbyttemaskin, helt likt min egen splitt. Bilen ble brukt mye frem til midten av 70 tallet da den ble parkert i garasjen. Noe rustskader har det vært og eier har utbedret disse og diverse andre ting gjennom årene. Han har også bygget et snedig stativ til motor med girkasse og startet denne opp jevnlig til 6 volt batteriet sa takk for seg. Bilen er ikke for salg og planene videre til familien er å få denne på veien igjen.

Stegastein

Statens Vegvesen holder på med et prosjekt som heter Nasjonale Turistveger og i sommer fikk jeg se et av de mer spektakulære prosjektene. Stegastein er en fire meter brei og 30 meter lang utstikkar i limtre og stål som danner et utsiktspunkt 640 m.o.h. ned mot Aurlandsvangen og Aurlandsfjorden. Han ble åpnet i 2006. Konstruksjonen er i regi av Statens Vegvesen, og har fått stor internasjonal oppsikt. Absolutt verdt et besøk og når du først er i gang ta «Snøveien» videre til Lærdal! God tur!

«Oettinger Kraftfahrtechnische Spezial Anstalt»

Navnet skjemmer ingen og når forkortelsen blir OKRASA så blir det hele interessant. Gerhard Oettinger grunnla firmaet i 1951 og de spesialiserte seg på trimmingsdeler til Volkswagen. Ikke lenge etter brukte både Dannenhauer & Stauss og Rometsch motorene i bilene sine.

Det var to Okrasa sett tilgjengelig; TS-1200 og TS-1300/30. TS-1200 bestod av et par dobbelinnsugs-topper, 2 stk Solex 32 forgassere og nødvendige stag og innsug. Som ekstra kunne leveres Fram oljefilter og Okrasa oljekjøler, denne bestod av et kobberrør i en spiral som ble montert foran luftinnsuget ved kjøleviften. TSV-1300/30 settet var mye mer komplett og i tillegg til delene du fikk med TS-1200 kom det ny veiv som økte slaglengden til 69,5 (org 64mm). Dette gjorde at sylindervolumet ble 1295ccm.

Det er fortsatt fullt mulig å finne Okrasa-deler til salgs og mye er reprodusert. Komplette motorer dukker også av og til opp og for tiden står bla en tilsalgs i Norge for 40k men denne trenger en del jobb. Nylig dukket det opp et komplett TSV-1300/30 til salgs på thesamba, i original emballasje og full dokumentasjon. Prisforlangende var 20000$ (!) og det var solgt på et par timer!

Vintage Speed #2

Flere deler er anskaffet til mitt motorprosjekt og i dag kom Jon-T med mitt Fram oljefilter. Dette skal monteres på viftehuset, evt brannveggen om den skal i en Karmann Ghia, og kombineres med en Okrasa oljekjøler. Noen som vet hvor disse kan kjøpes?
Abarth eksosanlegg er også en selvfølge med denne typen trimming og dette kjøpte jeg på Bad Camberg i 2007. Det var montert på 58’en noen dager men fjernet pga mye støy inni(!) bilen. Lett trimming skal vel støye litt så det passer vel perfekt?

VW på frimerker

Etter det jeg vet er det første frimerket med VW motiv utgitt i forbindelse med bilutstillingen i Berlin februar 1939. Folkevognen var endelig kommet i sine rette former som den skulle beholde til 2003 eller forsåvidt beholder fortsatt i New Beetle.

Her i Norge er det kun avdanka rallystjerner/biler som havner på frimerker men det finnes utallige land som har brukt gamle VW’er som motiv. New Zealand, Paraguay, San Marino og selvfølgelig Tyskland er noen av de. På bildet finnes et lite utvalg.

Sechs Volt

Samtidig som fjorårets SCC ble det også arrangert Nordisk Klassisk VW treff. Dette dreide seg hovedsaklig om biler eldre enn 57 mod og et stort antall med splitter, ovaler og krigs-VW var samlet. Arrangørene på dette treffet var flere men noen av de ivrigste var Sechs Volt gjengen. De holder på med diverse prosjekter og er (stort sett) trofast mot det originale, sjekk bla splittcabben som en av de restaurerer. Kruset deres ble overrakt til de som er trofast mot 6 volt anlegg i bilene sine og på tross av at jeg ikke hadde noen av mine biler med ble jeg trodd på at alle fortsatt har sine riktige batterier og dynamoer. Beviset finner dere på bildet og jeg tror det er på tide å rydde arbeidsbenken!