Ulvenmarkedet 09

Vestlandet er ikke bortskjemt når det gjelder markeder og spesielt ikke de som er beregnet for veterankjøretøy. Ulvenmarkedet er et av de få unntak som finnes og på tross av at dette bare har blitt arrangert i noen få år begynner det å bli en bra antall selgere/publikum som finner veien. Os Skysslag arrangerer det hele på dugnad og det koster ingenting å selge, være publikum eller for parkering! Årets marked var flyttet noen hundre meter fra militært område til Os Yrkesskole. Tidlig lørdag morgen var plassen allererede halvfull og det ble trangt utover dagen. Mens kjøretøymarked ellers i Norge fylles opp av det meste av det som finnes mellom himmel og jord er en stor del av Osmarkedet bildeler. Mye VW deler ble observert både til eldre og nyere modeller og av de mer sjeldne sakene var en 25 hk VW-motor fra august 52. Langt fra komplett men mye riktige detaljer som er vanskelig å få fatt i. Av andre ting som ble med hjem kan nevnes 80mm VDO ur, et sett 56-61 baklykter og NOS fordelerlokk til 25hk. Absolutt verdt turen altså. Takk til innsatsen til OS og vi håper på flere markeder i fremtiden!  Da er det bare å begynne å glede seg til Ekeberg-markedet om 14 dager.

Nytt gulv!

Gulvet i garasjen ble dessverre aldri malt eller oljet da det var nytt og da tar det ikke lang tid før det er full av oljeflekker osv. De fleste som har folkevogn vet at disse lekker litt….. Forskjellige måter å behandle dette på ble vurdert og valget falt tilslutt på granitt-fliser! Disse er hard, sterk, gjennomfarget og jeg kunne få mitt ønskede pepita gulv 🙂 Pga stor konkurranse på disse begynner prisen å bli så lav at de kan konkurrere med feks epoxy (som ikke er det samme som i «gamle dager» etter at tynner ble forbudt). Jobben tar litt lenger men det er utrolig hvor kjapt ting går når en først kommer i gang. Med god hjelp fra en bekjent la vi flisene på ca 10 timer og brukte ca 4 på fugingen. Det som gjenstår av dette prosjektet er litt maling, silikon samt kappe til risten i gulvet. Neste ut nå er bygge arbeidsbenk samt montere skap.

Rico Bilmøbler

Når det gjelder campinginnredninger til Transporter er nok Tyske Westfalia den absolutt mest kjente leverandøren men Rico ble også mye brukt her i Norge. Disse hadde fabrikk på Karmøy og resultatet skulle bli et «Hotell på hjul» i følge produsenten; De har alt de trenger. Et oppholdsrom, spiserom, soveværelse og barneværelse. Ikke lite en fikk plass til i denne transporteren altså men ideene og løsningene de presenterte var meget bra og holdt høy standard. Prisen for selve innredningen var 3380.- (1974 priser) og dette inkluderte fremsofa, baksofa, salongbord, toiletskap, kleskap, 2 sideskap, kjøkkenbenk og bokhylle. I tillegg kunne en kjøpe barneseng, gulv, isolasjon i tak og vegger, gardiner og gulvteppe for 1295.- Valgte man «turist service» kunne bilen leveres inn om morgenen på fabrikken og hentes som en camper om ettermiddagen. Rico-campere kan man fortsatt finne til salgs. De er ikke så populære som Westfalia modellen, som ble levert med hevetak, men like anvendelige og til en lavere pris. Rico eksisterer fortsatt og produserer fortsatt campinginnredninger til et par bilmerker.

Kundendienst

I dette lille heftet fra 1950 tar VW for seg innredning og eksteriør på deres forhandlerlokaler. Det blir vist eksempel på alt fra innredning av garderober, delelager, oppstilling av biler, innredning av verksted, vaskeplass for biler, detaljer på fasader, etc. I siste kapittel er det tegninger over flere lokaler med forskjellige størrelser og innhold, alt etter om det bare var et verksted som skulle bygges eller en komplett forhandler med verksted, ny og bruktbilsalg. Flere av de er har bensinpumper eller bensinstasjoner i tilknytning til verkstedbygget og stilen er sterkt funkispreget som forventet i det moderne Tyskland på 50 tallet. Favoritten er forslag nr 4 som er på ca 550 kvm. 6-7 garasje/mekkeplasser, en liten utstillingsplass, vaskeplass pluss kontorer og garderober gjør dette helt perfekt til en Norsk gjennomsnitts VW samling. Da er det bare å finne tomten da..

Rolba Snowblaster

De som sliter fortsatt med mye snø kan på en kjapt og effektiv måte bli kvitt denne. Rolba Snowblaster er ingen smågutt i klassen, hør bare; lengde 2,1m – bredde 1m – høyde fres 1m – total høyde 1,65m – vekt 700kg – 4 gir og selvfølgelig en luftavkjølt VW industrimotor til å drive det hele. Den kaster snøen opptil 30 meter så for mange av oss bør nabotomten være innen rekkevidde.

God Påske!

Sammen med 90% av den Norske befolkningen drar jeg IKKE på fjellet for å stå på ski i Påsken! Noen av fridagene skal brukes i garasjen for å klargjøre bilene til sesongen og slår været til er det håp om både en og to turer ut på veien.  Disse postkortene er fra «Kikut mot Hallingskarvet» (stemplet 1962) og «Nordseter ved Lillehammer». God Påske!

Husk reservepærer

For de av oss som er trofast mot 6 volt på våre VW’er er det ikke lenger mulig å stikke innom «Ole-Bensin» på veien og kjøpe de lyspærene en trenger. Om de allikevel skulle ha noen på den lokale bensinstasjonen så er det få bak disken som kan skifte de for deg. På veteranbiler kan tross alt dette gjøres med vanlig verktøy i motsetning til dagens moderne kjøretøyer som må på verksted for å tilbakestille det elektriske anlegget pga ny pære. Slike reservesett med pærer og sikringer finnes i en mengde varianter og produsenter. De tre på bildene er alle fra Osram og var vanlig på 60-70 tallet. Disse finner en fortsatt i kjellere pluss markeder rundt om og tar en kontakt med firmaer som driver med eldre biler «fyller de opp» de riktige sikringene og pærene. Greit å ha i bilen og en sparer 1500 i bot.

Hjelp, vi flyr!

Fikk en mail om denne auksjonen og avsender mente den passet perfekt i min «Tivoli-samling». Fransken min er ikke bra etter kun 2 timer på ungdomsskolen men med hjelp fra Google klarer en å forstå så mye at den kommer fra en karusell og den har stått lagret i mange år. Når den er kun 2 meter lang og har et vingespenn på 1,2 meter skulle en alltid funnet plass til den. Dessverre sendes den ikke og må plukkes opp lokalt. Meningen er at Europa skal besøkes denne sommeren men tror vi dropper den omveien. Noen som skal på ferie i den retningen?