Det som skulle bli vinterens største prosjekt ble også ett av vårens store prosjekter. Ting tar tid, men endelig; loftet på garasjen er ferdig! Siste malingstrøk er gjort, maskiner og verktøy er fjernet og rommet rengjort. Nå er det på tide å flytte inn alt som
står i esker og kasser rundt om og prøve å få en oversikt over hva som finnes. JFK skal møtes en av de nærmeste dagene og da skal anledningen benyttes til å få hjelp til å flytte inn de største tingene.
Archive for mai, 2009
Klubbhuset er ferdig!
fredag, mai 29th, 2009Bug Out på NRK
mandag, mai 25th, 2009Søndagens Bug Out ble behørig foreviget i et par minutters innlegg på mandagens Vestlandsrevy. Mange av klubbens biler var med deriblandt en svart splitt. Fin innsats fra klubbens PR-ansvarlig og god reklame for hobbyen vår! Link til NRK
Bug Out 2009
søndag, mai 24th, 2009VWACB’s årlige treff fant sted søndag 24. mai på Bergenhus Festning. 58 biler møtte frem der de fleste var fra Vestlandet. Variasjonen var fin og bla var både Type 3 Ghia og Type 2 15 vindu representert. Litt delesalg var det også men ingen av delene var til pre 60 modeller.
Dermed ble mesteparten av pengene, minus de for inngang og Hot Dog med hjem igjen. Like greit; mer å ta med til Tyskland i neste måned…. Klubben, dvs hovedsaklig styret, gjorde en bra innsats og fikk et fint arrangement i havn. Klokken 1500 var det premieutdeling og en svart splitt stakk av med premie for fineste originalbil; takk til stemmerne. Etterpå var det dugnad med nedpakking (for de få som giddet å hjelpe til) før dagen ble avsluttet på klubblokalet med pizza.
Wolfsburg fikk seriegull
lørdag, mai 23rd, 2009Selv en som er totalt uinteressert i fotball har fått med seg at Wolfsburg har fått seriegull i tysk fotball. Da jeg første gang besøkte byen i 99 var hjemmebanen deres en liten filleplass med et par tribuner etc. Etter at Autostadt åpnet i 2000 ble det fart i sakene og en liten stund
etter kunne de ønske velkommen til «Volkswagen Arena»; et kjempeanlegg som får Røkkeløkka til å virke som et bakgårdsannlegg i forhold. Tydeligvis har sponsingen fra VW hjulpet og byen får noe å feire resten av sommeren. Arenaen brukes også til store konserter og bla har A-ha spilt der.
Vårmønstring 2009
torsdag, mai 21st, 2009Årets Vårmønstring på Lagunen ble tradisjonen tro en samling av kjøretøyer fra alle tidsepoker og stilarter, «harrybiler» og strøkne glidere. Kort sagt det meste var representert og dagen gikk fort med å se på mer eller mindre vellykkede kjøretøyer. Et av treffets
morsomste biler var «Frost» fra «Polar Bear Design». Dette er et prosjekt som Høgskolen i Østfold bygget til Shell Eco-Marathon og gjorde stor suksess med. Utrolig velbygd og innovativ! Klokken 1500 var det premieutdeling og jeg benyttet anledningen til å komme meg ut fra området før den store køen startet. Vårmønstring 2010 er på Kristi Himmelfartdsdag!
Klar for treff!
onsdag, mai 20th, 2009Dette er den store treffhelgen i Bergen. Torsdag er det Vårmønstring på Lagunen kjøpesenter og søndag blir det Bug Out på Bergenhus Festning. For første gang på over 20 år(!) er jeg ikke med å arrangerer disse treffene og kan med dette møte når (og om) det passer. En fin følelse og det må kunne sies at jeg har gjort mitt for bilmiljøet i Bergen.
Fra jeg kjøpte splitten har den hatt problemer med stiv forstilling. I forrige uke demonterte jeg alt sammen og konstaterte at noen av bakelittforingene i forstillingsrørene var trang. Disse er nå slipt og resultatet ble merkbart. Etter å ha justert forstillingen etter «Kirsch-metoden» så er bilen blitt betraktelig mer komfortabel. En annen feil som ble oppdaget er at den forrige eier ikke har visst at det finnes dempere med en spesiell lengde for splitt ca 1950-1952 (pga høyde på dempertårn). Dette medfører at demperne har ca 2-3 cm før de «bunner» og de forklarer sikkert smellet jeg har hørt bla i fartsdumper. Nye er på vei fra USA og vil ankomme forhåpentligvis i neste uke.
I kveld ble bilen vasket og gjort klar for treff. Fikk også fatt i gule 6 volt lyspærer som måtte monteres og prøves i kveld. Folkevogner kler disse og jeg har fått fatt i til resten av bilene mine også. Bilder fra treffene kommer!
Mineral House, Tokyo
mandag, mai 18th, 2009Hipp Hipp!
søndag, mai 17th, 2009Nøkkelring #3
lørdag, mai 16th, 2009Nøkkelring nummer 3 havnet hos Bjørn. Han påstår hardnakket at dette er en luftavkjølt, om enn ikke VW. Saken heter E-Cycle LBB-001, er sammenleggbar og veier 35 kg. Topphastighet er 25 km/t (med fører), motoren yter 250w og kjørelengden er 45-50 km før lading. På jobben har han tilgang på diverse batterityper og skal prøve ut forskjellige. Når kommer el-boblen Bjørn?
Det er fortsatt noen nøkkelringer igjen! Mer info lenger nede på siden.
Mer Vintage Speed
tirsdag, mai 12th, 2009Det har lenge gått rykter om at Wolfsburg West jobber med et dobbelforgassersett og i et nummer av Hot VW’s i fjor kunne et bilde av herlighetene vise at det var en kopi av Okrasa TS 1200 det var snakk om. Det som gjør det ekstra omfattende med Okrasa er at toppene har dobbelinnsug, tilsvarende det 1600 fikk senere. Dette betyr at det ikke er noe «bolt-on» hestekrefter vi snakker om men at litt mer motokunnskaper trengs. Settet de starter salg av i sommer er bortimot identisk på alle måter med de originale Okrasa settene og inkluderer
alle deler som trengs. Det skulle vel heller ikke være noe i veien for å få fatt i en av repro veivene tilsvarende de brukte på TS 1300 settene og en kvassere kam og da snakker vi virkelig Vintage Speed! Prisen på settet er $1395. Ikke billig altså men det er også snakk om en imponerende jobb som ligger bak. Kvaliteten er heller sikkert ikke noe å si på da Wolfsburg West er kjent for gode produkter. Noen som er glad for at feriepengene kommer snart? Det blir spennende å se hvem som får de første settet i Norge!
VW til tusen!
søndag, mai 10th, 2009Tradisjonen tro arrangerte Follo VW klubb treff på Tyrigrava dagen etter Ekebergmarkedet. Været var svært varierende og tidlig søndag morgen regnet det kraftig i Oslo men det kom seg utover dagen. Det var bra oppmøte og som vanlig dukket det opp flere biler som en aldri hadde sett før. Delesalget var også bra men mitt eneste innkjøp ble en 28PCI forgasser til 58’en, brukt men garantert bra av pensjonert Møller ansatt. Et artig innslag på
treffet var et tilhengerlass med deler var plassert inne på området og det var fritt frem for de fremmøtte å forsyne seg med hva de så bruk i gratis. Dagen gikk fort med å se på biler og snakke med gamle og nye bekjentskaper. Det er alltid morsomt å treffe eiere og biler til som du vanligvis bare forholder deg til i dataverdenen. Rett før premieutdelingen startet jeg på min 8 timers tur hjem der det bla snødde over Hardangervidda! Takk til Follo VW klubb for et bra gjennomført treff!
Ekebergmarkedet – lørdag
lørdag, mai 9th, 2009Lørdag var det opp igjen tidlig for å gjøre de store kuppene. Jeg traff en med samme ærend i porten da jeg var på vei inn og han kunne fortelle at han allerede hadde vært der et par timer. Han hadde funnet
flere bra ting i løpet av disse timene og jeg traff flere i løpet av dagen som bekreftet flere «godbiter». De som sier
Ekebergmarkedet er utgått på dato tar tydeligvis feil. «Gasolin» hadde salgsstand med sitt brede utvalg av verktøy for proffe amatører og her kan pengene gå fort. VW Veteranklubben var også tilstede med klubbstand og viste sin nylakkerte «highroof», en imponerende restaureringsjobb som er gjort av medlemmene
på dugnad. Mine kupp ble det dessverre ingenting av men dagen
gikk allikevel fort med å lete etter ting som en tror en trenger. I dette tilfellet ble det en(da) en negerdame til samlingen samt to bilstoler, av ukjent opprinnelse, som jeg har et par planer for :-)
Ekebergmarkedet – fredag
fredag, mai 8th, 2009Årets Ekebergmarked er i gang og som vanlig var det mye selgere og kjøpere/publikum ute tidlig fredag. Da jeg ankom rett før klokken 1800 var handelen godt i gang og området «støvsuget» av flere kjente VW folk. Det fine med å være der tidlig er at en kan følge med
når selgerne pakker ut og dermed gjøre gode kjøp. Mitt beste denne kvelden var en splitt jekk i originalt etui. Foreløpig er det usikkert om den er til folkevogn eller transporter men for 100.-
er den verd pengene uansett. NOS drivakselmansjett ble også funnet blant «skrotet» og det står en bil hjemme i garasjen og venter på den…. Av andre ting som var til salgs kan nevnes hjertebaklys til 4000.-, de blir nok mest trolig med selgeren hjem igjen. Da ser vi frem til den store markedsdagen på lørdag!
Finn 10 feil!
fredag, mai 8th, 2009Endelig arbeidsbenk
tirsdag, mai 5th, 2009En arbeidsbenk i garasjen har lenge blitt utsatt pga uklarheter ang gulv samt jobbing med biler og andre ting men endelig kunne prosjektet settes i gang. Etter mye måling ble turen tatt til IKEA for innkjøp av de nødvendige skuffer og skap som trengs for å prøve å holde orden i systemet. Deretter ble det hele konstruert av 2×4″ plank og platen ble laget av 1,5×3″, et vinkeljern til å beskytte fronten er bestilt og blir levert/montert i nær
fremtid sammen med en skrustikke. Fast opplegg til trykkluft er montert pluss det nødvendige antall stikkontakter som trengs, i tillegg er brann og innbruddsannlegg koblet opp sammen med huset mot vaktsentral. Vasken er også endelig montert og rørleggeren har koblet til varmt og kaldt vann. Ting begynner å komme på plass og det som nå i hovedsak står igjen er å koble opp nettverk og antenneanlegg mot huset, regner med det blir besøk fra resten av JFK når dette er klart slik at dataen blir riktig installert? Husk i så fall høytalere Kristian (og gjerne en stor skjerm….)
Nøkkelring #2
søndag, mai 3rd, 2009algroy.no nøkkelring nr 2 ble sendt til Kaj, eller «Fursten» som han er kjent som blant Sechs Volt gutta. Han holder på med to spennende prosjekter for tiden: restaurere splitt cabriolet samt sette sammen et Express dobbelforgasser sett. Den første
skal være ferdig til Hessisch Oldendorf i 2018 (i følge han selv) og det siste til årets treff. Jobben han legger ned i begge deler er rett og slett imponerende og et besøk på bloggen hans anbefales!
Fortsatt noen nøkkelringer igjen, mer info lenger nede på siden!
Telefunken
lørdag, mai 2nd, 2009I VW kretser er Telefunken kjent for sine radioer og da spesielt til splitt bobler og tidlige de-luxe Transportere. Formen på «radiohullet» på disse bilene er karakteristisk og lett gjenkjennelig. Problemet med folkevogn var at en måtte fjerne klokken i dashbordet for å få plass til radioen. Løsningen ble derfor å kjøpe seg armbåndsur, luker til hanskerommene (med plass til klokke), klokke i speilet, klokke på armen til
speilet eller bruke solen (om du hadde vært speider i ungdommen). Brezelwerks er kjent for sine gode reproduksjoner av knotter, gearkuler, tutknapper, osv og har satt i gang produksjonen av denne nøkkelringen med Telefunken logo. Denne må du rett og slett få fatt i om du har en Telefunken radio! Jeg har nøkkelringen men mangler radioen, noen som har en for salg?