Klubbhuset er ferdig!

Det som skulle bli vinterens største prosjekt ble også ett av vårens store prosjekter. Ting tar tid, men endelig; loftet på garasjen er ferdig! Siste malingstrøk er gjort, maskiner og verktøy er fjernet og rommet rengjort. Nå er det på tide å flytte inn alt som står i esker og kasser rundt om og prøve å få en oversikt over hva som finnes. JFK skal møtes en av de nærmeste dagene og da skal anledningen benyttes til å få hjelp til å flytte inn de største tingene. 

Bug Out på NRK

Søndagens Bug Out ble behørig foreviget i et par minutters innlegg på mandagens Vestlandsrevy. Mange av klubbens biler var med deriblandt en svart splitt. Fin innsats fra klubbens PR-ansvarlig og god reklame for hobbyen vår! Link til NRK

Bug Out 2009

VWACB’s årlige treff fant sted søndag 24. mai på Bergenhus Festning. 58 biler møtte frem der de fleste var fra Vestlandet. Variasjonen var fin og bla var både Type 3 Ghia og Type 2 15 vindu representert. Litt delesalg var det også men ingen av delene var til pre 60 modeller. Dermed ble mesteparten av pengene, minus de for inngang og Hot Dog med hjem igjen. Like greit; mer å ta med til Tyskland i neste måned…. Klubben, dvs hovedsaklig styret, gjorde en bra innsats og fikk et fint arrangement i havn. Klokken 1500 var det premieutdeling og en svart splitt stakk av med premie for fineste originalbil; takk til stemmerne. Etterpå var det dugnad med nedpakking (for de få som giddet å hjelpe til) før dagen ble avsluttet på klubblokalet med pizza.

Wolfsburg fikk seriegull

Selv en som er totalt uinteressert i fotball har fått med seg at Wolfsburg har fått seriegull i tysk fotball. Da jeg første gang besøkte byen i 99 var hjemmebanen deres en liten filleplass med et par tribuner etc. Etter at Autostadt åpnet i 2000 ble det fart i sakene og en liten stund etter kunne de ønske velkommen til «Volkswagen Arena»; et kjempeanlegg som får Røkkeløkka til å virke som et bakgårdsannlegg i forhold. Tydeligvis har sponsingen fra VW hjulpet og byen får noe å feire resten av sommeren. Arenaen brukes også til store konserter og bla har A-ha spilt der.

Vårmønstring 2009

Årets Vårmønstring på Lagunen ble tradisjonen tro en samling av kjøretøyer fra alle tidsepoker og stilarter, «harrybiler» og strøkne glidere. Kort sagt det meste var representert og dagen gikk fort med å se på mer eller mindre vellykkede kjøretøyer. Et av treffets morsomste biler var «Frost» fra «Polar Bear Design». Dette er et prosjekt som Høgskolen i Østfold bygget til Shell Eco-Marathon og gjorde stor suksess med. Utrolig velbygd og innovativ!  Klokken 1500 var det premieutdeling og jeg benyttet anledningen til å komme meg ut fra området før den store køen startet. Vårmønstring 2010 er på Kristi Himmelfartdsdag!

Klar for treff!

Dette er den store treffhelgen i Bergen. Torsdag er det Vårmønstring på Lagunen kjøpesenter og søndag blir det Bug Out på Bergenhus Festning. For første gang på over 20 år(!) er jeg ikke med å arrangerer disse treffene og kan med dette møte når (og om) det passer. En fin følelse og det må kunne sies at jeg har gjort mitt for bilmiljøet i Bergen.

Fra jeg kjøpte splitten har den hatt problemer med stiv forstilling. I forrige uke demonterte jeg alt sammen og konstaterte at noen av bakelittforingene i forstillingsrørene var trang. Disse er nå slipt og resultatet ble merkbart. Etter å ha justert forstillingen etter «Kirsch-metoden» så er bilen blitt betraktelig mer komfortabel. En annen feil som ble oppdaget er at den forrige eier ikke har visst at det finnes dempere med en spesiell lengde for splitt ca 1950-1952 (pga høyde på dempertårn). Dette medfører at demperne har ca 2-3 cm før de «bunner» og de forklarer sikkert smellet jeg har hørt bla i fartsdumper. Nye er på vei fra USA og vil ankomme forhåpentligvis i neste uke.

I kveld ble bilen vasket og gjort klar for treff. Fikk også fatt i gule 6 volt lyspærer som måtte monteres og prøves i kveld. Folkevogner kler disse og jeg har fått fatt i til resten av bilene mine også. Bilder fra treffene kommer!

Nøkkelring #3

Nøkkelring nummer 3 havnet hos Bjørn. Han påstår hardnakket at dette er en luftavkjølt, om enn ikke VW. Saken heter E-Cycle LBB-001, er sammenleggbar og veier 35 kg. Topphastighet er 25 km/t (med fører), motoren yter 250w og kjørelengden er 45-50 km før lading. På jobben har han tilgang på diverse batterityper og skal prøve ut forskjellige. Når kommer el-boblen Bjørn?

Det er fortsatt noen nøkkelringer igjen! Mer info lenger nede på siden.

Mer Vintage Speed

Det har lenge gått rykter om at Wolfsburg West jobber med et dobbelforgassersett og i et nummer av Hot VW’s i fjor kunne et bilde av herlighetene vise at det var en kopi av Okrasa TS 1200 det var snakk om.  Det som gjør det ekstra omfattende med Okrasa er at toppene har dobbelinnsug, tilsvarende det 1600 fikk senere. Dette betyr at det ikke er noe «bolt-on» hestekrefter vi snakker om men at litt mer motokunnskaper trengs. Settet de starter salg av i sommer er bortimot identisk på alle måter med de originale Okrasa settene og inkluderer alle deler som trengs. Det skulle vel heller ikke være noe i veien for å få fatt i en av repro veivene tilsvarende de brukte på TS 1300 settene og en kvassere kam og da snakker vi virkelig Vintage Speed! Prisen på settet er $1395. Ikke billig altså men det er også snakk om en imponerende jobb som ligger bak. Kvaliteten er heller sikkert ikke noe å si på da Wolfsburg West er kjent for gode produkter. Noen som er glad for at feriepengene kommer snart? Det blir spennende å se hvem som får de første settet i Norge!