Endelig dørhåndtak

hand1I snart 1,5 år har jeg ventet på et sett restaurerte dørhåndtak til splitten min. Disse skulle komme fra andre siden av Atlanteren og ble betalt ved bestilling. Etter masse unnskyldninger gikk jeg lei for en måneds tid siden og begynte å vurdere andre ting og løsningen ble enkel; jeg sendte mine originale til Tom hos KdF-Service i Polen. Han var rask med tilbakemeldingene oghand2 ga en fast pris på jobben. Resultatet kom i posten på lørdag og det var over all forventning; alle krater og matt krom var borte. Kun perfekt krom slik det skal være på en folkevogn. Som en ekstra bonus hadde han også ordnet låsen slik at bilen heretter kan låses.

Traff han også i Hessisch og fikk se noe av det han lager. Flotte reproer og meget nøyaktig arbeid ligger bak. Kan anbefales!  Bildene viser før og etter (sier sikkert seg selv…)

Anton

1Anton Drønen er kjent for de fleste av oss som driver med veteran-kjøretøy på Vestlandet, samme hvilket merke en holder på med. Han har en genuin interesse for de meste av eldre ting så både kjøretøy og effekter fra 50-60 tallet brenner han for. Når det gjelder biler så er historie og patina viktigere enn blank lakk og spesielt biler solgt ny i Norge er av stor interesse.

2Da en av skolene i Samnanger ble lagt ned og skulle selges fikk han, og sin frue, realisert en av deres drømmer; Antons Kulturhistoriske Senter. Her står en del av deres biler utstilt sammen med tidsriktige miljøer. Det meste fra hjemmet er tatt med; sofaer, radioer, det første fjernsynet, leker, kjøkkenting, osv. Alt slik en som har passert 50 år husker fra barndommen. Det er også blitt plass til en kafé med mulighet for å kjøpe vafler og kaffe.

Jobben de har lagt ned er stor og foreløpig er bare halve skolen tatt i bruk. Dermed blir det mye å glede seg til fremover for vi tror de har fortsatt mye på lager som skal stilles ut. Åpen på onsdager fra 1800-2100 og absolutt verdt et besøk!

345img_8406-kopiimg_8407-kopiimg_8408-kopiimg_8410-kopiimg_8428-kopiimg_8430-kopiimg_8431-kopiimg_8433-kopiimg_8436-kopi

Fortøy for storm!

fast1Mange Norske båter har gjennom tidene fraktet biler for VAG konsernet og de fleste (alle?) var fra Wilhemsen. De av dere som har sett «Stompa drar til sjøs» kan vel ikke glemme begynnelsen på filmen der han mønstrer på? Kaien ved båten er full av luftavkjølte samt i bakgrunnen blir en Karmann Ghia løftet om bord.

Instruksene for hvordan en skulle «fortøye» disse bilene ombord var klare og dette ble gjort grundig.

fast2fast3fast4

Firmabiler #2

misjEvangelist Ole Rekdal fra Molde var ikke lik mange andre i sin yrkesgruppe, han hadde nemlig en Barndoor som firmabil! Bilen var merket med diverse «slagord» og hadde et utmerket høytalleranlegg, så her var det tydeligvis møter ute det gikk i.

Litt PR var han også interessert i da han fikk laget postkort med dette motivet.

Stadt-autobahn

wob«Every town worth its salt lays great emphasis on tours of the town, so that tourists keep a fond memory of them and recommend them to others» forteller teksten på wob2baksiden av dette bildet som er fra midten av 70 tallet. Det fortsetter med at Wolfsburg selvfølgelig har et tog som dras av en folkevogn og har i løpet av nesten to tiår kjørt 160000km rundt i gatene og gjort 130000 barn i alle aldre glade.

wob3I dag står det et slikt utstillt på Automuseum, like fint som den dag det ble presentert. Årsmodellen er 58 ifølge infoplakater men dashbordet er umiskjennelig oval, dermed kan vi konstatere at den wob4mest trolig er bygget av det en hadde tilgjengelig av deler. Et 6 tall på panseret avslører også at det har vært flere av de og ryktene skal også ha det til at de ble brukt inne på fabrikken ved omvisninger for publikum. Tilsvarende de blå togene de bruker i dag altså men bare mange ganger tøffere!

Varm bil?

På denne tiden av året er det greit å ha muligheten til å ha litt luftsirkulasjon i folkevognen når du luft21parkerer i solsteiken. Mange løsninger på dette problemet har vært produsert opp igjennom tidene og her er 3 av de. Først ut er produsert av «Regus». Disse ble levert som par og var merket med hvilken side de tilhørte. Et finmasket nett gjorde at mygg og andre dyr holdt seg på utsiden av bilen.

luft31Nettet på neste er ikke så finmasket men desto mer effektiv blir luftingen. Det fantes mange produsenter og de var mer universal og passet mange bilmerker. Det ser kanskje spinkelt ut men den holdes på plass med å presses inn i føringslister pluss ned på ruten.

luft11Sist ut er produsert av «ILA». De var kanskje vel så mye beregnet for bruk under kjøring. En kanal var beregnet for luft inn og en var beregnet for å få luften ut igjen. I tillegg var det en luke på innsiden for å justere «trekken». I følge reklamen skulle det bli slutt på dugg og røykelukt.

Jeg mener at alle tre har blitt reprodusert og skulle dermed bli lett å få tak i om det skulle bli for hett. PS: Bilen på bildene er våt pga en nødvendig vask, selv på Vestlandet er det tørt og varmt for tiden!

Onsdag – hjemme igjen

ho11Da er vi tilbake fra en ukes tur i VW land, full av inntrykk og opplevelser! Det er bare å si det med en gang; alt du har lest og hørt om Hessisch Oldendorf 2009 er sant! Treffet var over all forventning og rammen rundt det hele perfekt. Bare å se 27 Hebmüllere på et sted var verdt en 3000km lang biltur. Når en i tillegg får se KDF’er, Rometch, Dannenhauer, Grundman samlingen, et enormt delemarked samtho2 biler/typer som du bare har sett på bilder eller  lest om så må dette bare bli perfekt.

Etter å ha vært på Hessisch Oldendorf  09 skal mye til for å overgå dette arrangementet men det blir ho3nye forsøk; om 2 år er det Bad Camberg og om 4 år er det Hessisch Oldendorf igjen.  Start planleggingen (og sparingen?) og bli med på en opplevelse du aldri kommer til å glemme. Vi sees!

PS: Til alle som har mast om hva som ble kjøpt så får dere følge med fremover, kanskje noe av det legges ut. Dessverre var ingen av Ghiaene til salgs…..

img_7629

Image 1 of 187