Endelig komplett

sjal1Splitten skal forbli rensket for ekstrautstyr med et par unntak; takgrind og innvendig bakrute-sjalusi. Takgrinden ble kjøpt inn omtrent samtidig som jeg kjøpte bilen og dette er en kopi av et 50 talls design fra Sveits. Sjalusien er Australsk utstyr og finnes i diverse utgaver til de fleste bilmerker/typer som er solgt i det landet. De fleste modellene kan fortsatt kjøpes ny og om produksjonen har blitt startet opp igjen eller har pågått i alle år vet jeg ikke. Sjalusien til splitt derimot ble bare produsert noen år og kan være vanskelig å få fatt i. Etter å ha fulgt med på diverse nettsider dukket det endelig opp en til salgs i USA for en tid siden og etter kort tid var den på vei til Norge.

sjal2Noen vil sikkert tro det er den samme som kan brukes på oval og splitt men den gang ei; det er 7 lameller på den til oval og 6 stk på splitten sin utgave. Disse utgavene må heller ikke sammenlignes med plastversjonene som en kunne kjøpe på 70-80 tallet der en versjon passet de fleste biler. Dette er solide ting som er sveist sammen av kraftige profiler og tilpasset en spesiell biltype.

25 år!

25aarEt lite jubileum i dag; det er 25 år siden jeg startet som elektrikerlærling! Jeg er fortsatt ansatt i samme firma og da jeg spurte sjefen om jeg kunne få en folkevogn istedenfor gullklokke fikk jeg begge deler!

Volksfest 2009

Dessverre ble det ikke noe av den planlagte turen til Volksfest (Oslo) denne helgen.  Bjørn fra volks.org var mer heldig og fikk med seg denne begivenheten. Mens vi venter på at han skal bli ferdig med sin nye blogg kan en nyte bildene hans  på denne siden. Ser ut som Oslo var heldigere med været enn oss på Vestlandet i helgen og det, sammen med mange flotte VW’er, hadde vært gode grunner til å tatt turen. Takk til Bjørn!

_mg_3456_mg_3470_mg_3471_mg_3493_mg_3504_mg_3512_mg_3514_mg_3515_mg_3525_mg_3530_mg_3540_mg_3544_mg_3546_mg_3548-1_mg_3467

I disse bybanetider

bybEr det kjekt å vise at Bergen har hatt trikk og denne ble nedlagt 31. desember 1965. Bildet viser vogn nr 53 ved Minde i 1962 og i dette området legges det skinner til den nye bybanen i disse dager. Lurer du på hva dette bildet gjør på min blogg så sjekk bilen som står parkert helt til høyre!

Folkevognen – bilen De har ventet på

50-1Det De venter dem av en stor og kostbar vogn finner De i Folkevognen. Den er konstruert av professor Porsche, den fremragende bilkonstruktør og oppfinner. Den kresne bilist fryder seg over kjøreegenskapene i Folkevognen, den smarteste «småvogn» som noen gang er bygget; den representerer toppen av hva De kan forlange av en liten bil; derfor 50-2finnes det tusener begeistrede Folkevogn-eiere i de forskjelligste land verden over. Dette er noe av det en kan lese i Harald A. Møller sin folkevogn-brosjyre fra 1950. De hadde fått sitt VW agentur året før og endelig skulle de begynne å selge skikkelige biler istedenfor skrotet de solgte fra før. Både standard og eksportmodellen er representert og noe av de tekniske spesifi50-3kasjonene er: lavt bensinforbruk (0,7l/mil), luftkjølt hekkmotor, oljekjøler, individuell torsjonsfjæring, 4 gear fremover (4de gear overgear) og innebygget oppvarmingsanlegg. Hele brosjyren er på 6 sider men allikevel en imponerende trykksak for sin tid i 4 farger. Fordelene med å eie en VW er mye det samme den gang som nå bortsett fra «miljøvennlig» har blitt lagt til.

SCC – Søndag 16. august

Da SCC åpnet søndag var det heldigvis oppholdsvær og alt kunne tyde på dette ville holde seg utover dagen. Klokken 1000 var dragrace-banen utrolig nok tørr og klar for nye race. Mange biler stillte til start og flere av de fikk meget braimg_8647-kopi tider, en bekreftelse på at banen er meget kjapp. For første gang kom det et team fra Bergen da Jon, Jon A og Marius hadde rigget opp en folkevogn 1300 for anledningen. Målpasseringen kom etter 28 sekunder og i følge sjåføren «ble han slått av en dame». Dette tok de med godt humør og perfeksjoneringen av kjøretøyet fortsatte. Meget bra innstilling og bra innsats; håper det går bedre neste år!

På utstillingsdelen var det mange flotte biler men det dårlige været på lørdag la nok en liten demper på deltakelsen. Utvalget av de forskjellige modellene og stilartene var allikevel godt representert og sammen med et rikholdig delemarked gjorde at det var nok å se på. Da vi reiste klokken 1400 var det fortsatt stor aktivitet på området og mye tyder på at SCC 2009 ble en suksess; Takk til arrangørene!

img_8632-kopiimg_8634-kopiimg_8642-kopiimg_8644-kopiimg_8656-kopiimg_8659-kopiimg_8662-kopiimg_8663-kopiimg_8666-kopiimg_8671-kopiimg_8680-kopiimg_8684-kopi

SCC – Lørdag 15. august

SCC (Scandinavian Cal-look Classic) har blitt treffet i Norge du ikke våger å la være å reise på. På forhånd blir en stadig påminnet om at «hele» VW Norge og halve resten av verden møter opp denne helgen og lager et fantastisk treff. Det finnes egne områder for original bil, utstillingsbiler, klubbstand, camping, dragrace, mekkeområder for dragracebilene, delesalg, firmastands, osv.

img_8524-kopiDa vi ankom treffet lørdag morgen var det hele allerede i gang. Mye biler stod allerede utstillt samt mange gjorde klar for å prøve bilen sin på banen. Formiddagen ble benyttet til å se på bilene, sjekke delemarkedet og snakke med kjente. Klokken 1200 ble det cruising til et vann i nærheten for å se på Schwimm i sitt naturlige element. Dragracebanen ble også sjekket nærmere men det ble dessverre ikke så mange løp. Først kom det en oljeskvett fra en Fiat(!) med VW motor, så 200 meter med olje fra en turbo-VW og til slutt begynte det å regne. Det er heldigvis meldt bedre vær på søndag!

img_8522-kopi1img_8523-kopi1img_8528-kopi1img_8534-kopi1img_8535-kopi1img_8545-kopi2img_8546-kopi1img_8550-kopi1img_8551-kopi2img_8559-kopiimg_8606-kopi1img_8616-kopi1

Pass tiden

torst1Torstein fra Oslo er en lidenskapelig samler av ekstrautstyr til VW og mye av det har han montert på sin 1962 mod folkevogn. Noe av det første «kjennere» ligger merke til når en sitter seg inn i bilen er de 2 klokkene han har montert. Den første sitter i tutknappen og er produsert av Kienzle. Disse produserte flere typer klokker til mange bilmerker og deriblant altså VW.

torst2Den andre er enda mer sjelden og er montert på hanskeromsluken. Ikke så rar plassering kanskje men når en ser hvordan en justerer og trekker den opp så blir det hele litt morsomt: en laaaaang «justeringsarm» er gjemt under listverket og i enden stikker den litt utenfor (se pilen på bildet).  Ingen produsent synlig.

Flere som har klokker som ble levert som ekstrautstyr til VW?

RARE bumper trim pcs,’50s VW accessory!

2775042Her snakker vi sjeldent utstyr til din VW, sjeldent sånn som i «har hørt om de men aldri sett de på bilder eller montert på en bil«! Dette komplette settet dukket opp til salgs på thesamba i går kveld 2775047for 500$ og vil nok få et nytt hjem rimelig fort. Etter det en kan se på bildene må det bores hull i støtfangerbrakettene for å skru de fast men hva gjør en ikke for å montere noe som andre ikke har?