Ghia mekk #4

Ting skjer om enn ikke i den farten som ønskes. I helgen har motoren blitt tatt ut og delvis demontert. Prosjekt tectylfjerning fortsetter og jeg er ferdig med varmepistol ghia10og skrape i 3 hjulhus. Den siste rest av tectyl må tas med vasking og etter tips fra Erik, som har gjort samme jobben på sin bil, må oppvaskebørste og parafin brukes. Dette blir sikkert en like stor drittjobb….

En sjefsavgjørelse er også tatt i helgen: karosseriet skal av bunnplaten. Grunnen til dette er at det er funnet et hull på venstre siden i kanalen og den eneste måten å få ordne dette skikkelig er å løfte toppen av. Jeg ser også klare fordeler med å bla montere chassis samghia11men igjen når det ikke er et karosseri i veien. Drømmen om å kjøre bilen på Vårmønstringen 13. mai er nå utenfor rekkevidde og spørsmålet er vel heller om hele prosjektet skal utsettes til vinteren.

Her er nok et bilde av nakne Ghiadeler for dere som aldri får nok (-: Ultralydvaskeren gikk hele lørdagen og jeg begynner nå å skjønne hvor de som lager teknomusikk får lydene sine fra! StripAll er suveren til å rengjøre lakk og annen dritt men tipset er å avfette først slik at mest mulig tectyl osv er fjernet for da går prosessen kjappere og badet blir ikke så fort skittent. Gummi blir også som ny i badet men vær forsiktig med lettmetaller etc.  Verneutstyr MÅ brukes da dette er etsende stoff! Oppdateringer kommer plutselig!

Bodø-Murmansk

murmanskNår det gjelder cruisnger må vi vel kunne si at Salten Motorhistoriske Forening setter en standard! I løpet av Påsken skal de kjøre Bodø, Haparanda, Rovaniemi, Alakurtti, Kandalaksja, Murmansk, Kirkenes for deretter returnere med Hurtigruten. Den tøffeste av de kjører åpen Beach Buggy der det finnes hverken tak, sideruter eller varmeapparat! Følg de på turen på bloggen deres!

Artikkelnummer 34-3797

DSC00098Clas Ohlson:
Fleksibel maskeringsteip for figurmaling i hus, hobbyrom, garasje etc. Sterk vedheftning og er bøybar. Utmerket til malearbeider som f.eks. lakkering av bilfelger eller figurmaling på vegger.

Perfekt til en folkevogn??

Ghia mekk #3

ghia09Prosjekt Ghia fortsetter og tiden brukes nå «inni» skjermene for å fjerne tectyl-dritt. Jobben går greit men du verden så kjedelig. Det er heldigvis ingen store overraskelser foreløpig og kun friskt stål er funnet under lag på lag. Motor/gear var planlagt skulle tas ut til vinteren men jeg har ombestemt meg og satser på å ta ut begge deler på lørdag. Oljelekkasje(r) og dårlige varmebokser er største grunnen. En stor ordre på diverse slitedeler er sendt til Canada og bør være her i god tid til Påske da det hele skal etter planen monteres sammen igjen.ghia08

Prosjekt «StripAll» har tatt en «dramatisk» vending; etter noen døgn med delvis oppvarming av væsken synes jeg dette gikk for sent. En liten ide om å putte middelet i ultralydvaskeren istedenfor ble prøvet ut og hvilken forandring; på en time er all lakk, skitt og overflaterust fjernet og kun rent stål er igjen. Deler med gravrust tar lenger tid og ikke alt kan «reddes» på denne måten. Styresnekken som er i støpegods fikk også samme prosess og ser ut som ny; dette passer ghia07litt mer den tidsplanen jeg følger. Jeg kan ikke gå god for at StripAll er beregnet for slik bruk men det funker overraskende bra. Et problem med så nakne deler er at de begynner å ruste i det øyeblikket de tas ut av badet og må oljes kjapt. Oppdateringer kommer!

Vintage Speed #4

Kjøling av oljen er viktig i et Vintage Speed prosjekt da vi snakker om å ta ut MANGE(!) hester ekstra av en liten 30 hk motor… Jeg kommer til å kjøre Okrasa sin løsning der oljen blir tatt ut ved oljetrykksbryteren og blir kjørt gjennom et Fram oljefilter. Fra dette går det videre til en «spiral» som ligger i luftinntaket på motoren før den ender tilbake i motoren gjennom bolten som holder fordeleren vintagespeeed1(denne er hul). Dette betyr at ingen modifikasjoner må gjøres på motoren.

Framfilteret blir vanligvis plassert øverst på viftehuset på en folkevogn men siden Ghiaen er mye lavere i motorrommet må det lages en brakett på venstre side der det monteres. Dette betyr at en ikke kan bruke folkevognens slanger/rør da lengden blir litt forskjellig. Jeg har en tid vært på jakt etter riktig sett og fant tilslutt en annonse fra Stepan på thesamba. Han produserer sett til folkevogn og tok seg bryet med å finne ut de nødvendige mål etc for at det skal passe Ghia. Jeg så noen av hans produkter i Hessisch og disse holdt høy kvalitet. Det er heller ikke noe å si på kvaliteten på jobben som er gjort på kjøleren. Følg med for mer Vintage Speed deler!

Ghia mekk #2

ghia05Demonteringen av bilen fortsetter og forstilling ++ er nå skrudd av. Videre planer er å få vasket alt sammen, grunnet og deretter lakk. Kingboltene, som skal være nye ifølge selger, må byttes pga slitte foringer. I tillegg må bremsetromlene dreies og styre-snekken overhales. Ikke alt som planlagt altså men målet om å kjøre bilen på Vårmønstringen (13. mai) er fortsatt innen rekkevidde.

ghia06StripAll prosjektet fortsetter og etter 72 timer i badet, der ca 10 timer er oppvarmet, har mye rust forsvunnet. Oppdateringer kommer!

Bare som en oppklaring: dette er ikke kromringene rundt lyktene men holderne som ligger innenfor disse.

Ghia mekk #1

Med Ghiaen i garasjen ble det endelig en mulighet for å se nærmere på hva jeg har kjøpt. Noen overraskelser er det ghia03selvfølgelig men stort sett virker den solid og det et fint utgangspunkt for videre planer. En av tingene som uten tvil har reddet den fra den sikre rustdød er et tykt lag med understellsmasse som er over 1 cm enkelte steder! Jeg mener bestemt at tectyl ikke har noe på en sommerbil å gjøre så dette skal fjernes og løsningen blir med varmluftpistol og skrape (om ikke noen vet om en bedre løsning?). Dette blir en skikkelig stor møkkajobb og etter et kort forsøk i går har jeg allerede fått det første brannsåret.

Et annet prosjekt jeg også har startet er å teste ut «StripAll».. Jeg har lest mye om dette fantastiske stoffet som skal fjerne rust, maling og andre ting som kommer i ghia04veien og det hele virker for godt til å være sant.  Lykteringer, og deler til disse, pluss noen obligatoriske Kamax skruer er plukket ut til testing. Stoffet blandes ut i varmtvann og bør ha en liten temperatur mens prosessen pågår. Jeg har valgt å ha delene i et kokekar slik at det varmes opp underveis. Etter et par minutter hadde allerede lakkrestene begynt å flasse av så dette skal bli interessant å se resultatet av. Oppdateringer følger!

Endelig en Ghia i garasjen!

ghia01Siden Ghiaen kom til Bergen for et par måneder siden har den vært lagret på VWACBs klubblokale på Breistein. Planen var å ta den hjem til garasjen så snart snø og salt var borte fra veiene men siden dette ble tidenes snøvinter på Vestlandet har det tatt sin tid.

Fint vær tidligere i uken gjorde at prøveskilt ble handlet inn til søndag og full av optimisme var det tidlig opp om morgenen for å flytte bil: plussgrader blitt til minus i løpet av natten ghia02og det var hvitt ute! Heldigvis kom solen frem utover dagen og gjorde veiene tørre. Dette varte til omtrent 5 minutter etter vi hadde startet, noe en kan se på bildet som er tatt fra følgebilen, men turen gikk fint og bilen oppførte seg eksemplarisk. Ja, med unntak av da den gikk tom for bensin ca 200m før bensinstasjonen men den kom seg helt frem med egen hjelp.

Nå står bilen nyvasket på løftebukken og klar for innsats.
Takk til JonnS for flyttehjelp og stemningsbilde!

Årets første tur!

Da er 58’en endelig ferdig og klar for en ny sesong. Med god hjelp fra JFK ble bremsene luftet på torsdag og tradisjonen tro ble det heller ikke denne gangen et helt problemfritt bremseskift. Et annet problem som nå er ordnet er nytt feste på røret til clutchwiren. Det har tidligere vært sveist fremme men festet på midten var fortsattvintertydeligvis også løsnet med det resultat at pedalen ble vanskelig å bruke («på og av» clutch). Løsningen ble å studere tegningene over rammetunellen og lage hull rett bak det originale festet og sveise røret fast igjen.

Lørdag var alle jobber gjort og bilen kom ned på bakken igjen. Med tørre veier og fint vær var valget lett;  det bare måtte bli årets første tur med luftavkjølt. Snøen på bildet var den eneste bilen fikk noe kontakt med, den er der fortsatt fordi måking er tydeligvis ukjent for eieren…..

Hvorfor jeg bestiller deler fra utlandet…..

wwMandag klokken 1700: bestilling sendes Wolfsburg West
Tirsdag klokken 00.32: Pakken plukkes opp av FedEx
Tirsdag klokken 03.56: Pakken forlater California
Tirsdag klokken 10.56: Pakken forlater Indianapolis
Onsdag klokken 03.38: Pakken forlater Paris
Onsdag klokken 19.27: Gardermoen og klar for Posten
Fredag klokken 13.30: Postdamen lever pakken på døren
(Dette er «kortversjonen» på reiseruten/klokkeslettene)