Ghia mekk #10

ghia23En ny kveld i garasjen og nye oppgaver. Bunnplaten er ferdig sveist og lakket på undersiden. Fikk hjelp av Kristian til å snu den og er i full gang med å gjøre den ren og fjerne rust på oversiden. Løftebukken, som jeg kjøpte brukt, har virkelig vært verdt alle pengene! Riktig høyde uansett hva du holder på med sparer ryggen ogghia24 gjør alt mye enklere.

Gearkasen er ferdig rengjort og står klar til montering i sammen med mange andre deler. Jeg satser på at dette skal kunne påbegynnes i helgen og de fleste delene som trengs for å få et rullende chassis skal ghia25være kjøpt inn. Time til Biltilsynet er også bestilt og nedtellingsklokken finner du på høyre side. Foreløpig bør det være god tid til å bli ferdig men mitt besøk på lakkverkstedet i dag tyder på noe annet. Plutselige oppdateringer følger!

Ulvenmarkedet 2010

ulv1178 kopiLørdag 24. april var det igjen klart for marked på Os og som vanlig var Skysslaget arrangør. Begynnelsen på dagen ble en kald opplevelse da vinteren fortsatt ikke er over på Vestlandet og flere kunne fortelle at det hadde snødd kraftig på veien til Os. Dette gjorde nok sitt til at flere holdt seg hjemme denne dagen men antall selgere og kjøpere ble bra utover dagen. Selvfølgelig var det langt mellom kuppene men det var mye bra kjøp. For de som var på jakt etter folkevogndeler var det mye å finne men det meste var lykter og andre smådeler til 58 mod og nyere. Prisene var det heller ingenting å si på.

Takk til Os Skysslag for et meget bra arrangement, Bergen trenger et marked om høsten også!

ulv1177 kopiulv1175 kopiulv1174 kopiulv1173 kopiulv1166 kopiulv1165 kopiulv1164 kopiulv1163 kopiulv1162 kopiulv1160 kopiulv1179 kopiulvhøyt

Ghia mekk #9

ghia21Arbeidet på bunnplaten er i god gang foreløpig er all tectyl på undersiden fjernet pluss det meste rengjort. Igjen fikk en se et godt eksempel på at understellsmasse kan skjule mye og diverse små hull dukket opp etterhvert som den svarte guffen forsvant. Heldigvis dreide det seg stort sett om et 10x15cm område bak førersetet og erfaringsmessig blir slike hull større når en begynner å sveise på de. Løsningen ble å skjære ut et stykke av Kristian sine gamle oval-bunner og disse passet bra inn i «vaffelmønsteret». Planen videre er å få bunnen snudd i helgen og i løpet av begynnelsen på neste uke kunne si at prosjektet er halveis; monteringen ghia22kan starte. Den gode nyheten i dag er at alle pakkene som ligger på vent i USA har begynt å flytte på seg da flyene kommer seg til Europa igjen!

Endelig fikk jeg prøve mine «intergrips» ->

Takk til Kristian for donorplater!

Ghia mekk #8

ghia19En nytt mål er nådd i prosjektet og som planlagt ble karosseriet levert til lakkverkstedet i dag. Tradisjonen tro snødde det slik det pleier når denne bilen flyttes!

Med god hjelp fra JonnS, Kristian og Rune ble den flyttet til sitt nye midlertidige hjem. Hvor lenge den vil bli boende der er usikkert men det er håp om at den kommer tilbake om 2-3 uker. I mellomtiden skal det fjernes rust og tectyl på chassiet før alle delene monteres sammen igjen. Håpet er at dette skal ghia20stå ferdig sammenskrudd når karosseriet kommer tilbake nylakkert men da må bestillte deler komme kjapt.

På tross av konstruksjon og produksjon en sen lørdagskveld; transportvognen fungerer utmerket!

Takk for hjelpen!

«Nytt» bilblad!

nyblaNorge har dessverre ingen skikkelige bilblad for de som driver med veteranbiler tilsvarende Classic Motor fra Sverige.  Et nytt forsøk gjøres i disse dager og «Bil Klassikere» er navnet.  Helt nytt er det ikke og de har allerede rukket å gi ut 2 utgaver. Det positive er at det finnes 10(!) sider med VW stoff i den nyeste utgaven der du bla kan lese om flere prosjekter og i tillegg besøkes det nye Porsche museet i nyblaaStuttgart. Selvfølgelig finnes det reportasjer om amerikanske biler som du blar fort forbi men allikevel finnes det et håp om at dette skal det bli noe av og det vil finnes mye interessant stoff i alle utgavene fremover.

Ghia mekk #7

ghia184 uker siden prosjektet startet! Tiden går fort for de som har det gøy og nå brukes det meste av den på småting som må gjøres. Litt pussing og sliping, småretting av karosseri, siste rest av demontering, etc; ikke store jobbene men kveldene går med. Det siste nå er at nesten hele det elektriske anlegget er tatt ut da diverse dårlige koblinger er oppdaget underveis. Det skal ikke bli noe problem å redde det men det må etterses og diverse loddinger gjøres på nytt.ghia17 Etter planen skal karosseriet være ferdig til helgen og dette bør gå greit.

Noen som trodde at røde innerskjermer forsvant med Granada på 80 tallet?

Ghia mekk #6

ghia14Sakte men sikkert fremgang! Dagene blir brukt til å sveise det som finnes av rust pluss ordne opp i en ghia15gammel skade i venstre innerskjerm bak. Bakluken viste seg å ha mer rust nederst enn det de små lakkblærene tilsa; etter å ha prøvd en stund å «tette hullene» endte det med at hele stykket ble skjært ut og nytt ble laget og sveist inn. Resultatet ble ganske bra men det spørs om oppretteren er enig med det.

ghia16Prosjekt tectylfjerning av karosseri er ferdig og hele undersiden på bilen er nå avfettet og klar for lakk! Ca 8 kg er fjernet fra bilen og restene kan du se på bildet. Noen som vet om dette er spesialavfall?

Ghia mekk #5

Fredag møtte et fulltallig JFK opp for å hjelpe til med å fjerne bunnplaten fra bilen. Denne løsnet fint på tross av 60 år gamle gummipakninger og den store utfordringen ble å få den ut med karosseriet på «stylter» over. Etter dette ble rutene tatt ut, også en jobb som ble påbegynt med dysterhet ghia13men gikk overraskende lett. Til slutt fikk de tilbud om å vaske innerskjermer med parafin men der gikk visstnok grensen for deres samarbeidsvilje. Takk for hjelpen, husk det er bestilt «ny time» om 14 dager!

Det var litt mer rust på venstre kanal enn det en først kunne se og det er liten tvil om at bunnen måtte vekk for å få sveist dette. Det meste av det som må lages er rette plater så det bør ikke være noen grunn til å leie inn «Lazze». I løpet av uken får jeg mulighet til å prøve gamle sveise og platekunnskaper igjen.

ghia12Med bunnen fjernet ble det betraktelig enklere å komme til for å gjøre rent og fjerne tectyl og rust. Det er skremmende å se hvordan den gamle tectylen ser fin ut på utsiden men på innsiden er det mye overflaterust som lett kunne utviklet seg til noe mye verre. Noe å tenke på for de som kjører med biler som ble tectylert på 70 tallet? På bildet ser en «før og etter»: innerskjermen er nesten klar for lakk og over gearkassen  er jobben knapt påbegynt. Oppdateringer kommer!

Vintage Speed #5

vintagespeed2Dette er kanskje ikke en «ekte» trimming fra eldre tider men gearspaken er nå produsert av firmaet «Vintage Speed». VW deler produsert i Taiwan har vel ikke hatt det beste ryktet på seg men dette firmaet er beviset for at de kan produsere kvalitetsdeler også! Ved tidligere kjøp av takgrind++ til splitten har jeg blitt imponert over kvalitet og jobben som ligger bak for at dette skal bli bra.

Da de kom med sin nye klassiske gearspak var valget enkelt, hva passer bedre til et vintage speed prosjekt? Spaken er allerede prøvd på Ghiaen og gearvekslingen ble utrolig presis. 35% kortere utveksing gjør også vinspeed4sitt til at alle av de gjenværende tredve hestekreftene kan utnyttes maksimalt….. Det beste er allikevel at den fortsatt ser riktig ut og noe Wilhelm Karmann kunne levert med bilene sine originalt og Ghia hadde forlangt de måtte.

På sikt kommer det nok en takgrind til Ghiaen også!

Vanskelig valg!

april1Planen er å få bruke noe av ekstrautstyret jeg har samlet på Ghiaen. Noe av det mer spesielle en kunne kjøpe var griller til å montere i fronten og ofte lignet disse versjoner som andre bilmerker april1.2var levert med, feks Alfa Romeo. Valget mitt står mellom disse to og jeg er svært interessert i å få tilbakemeldinger på hva dere mener. En av de store fordelene er at jeg har en uskadet og perfekt front så det blir sikkert ingenting å si på passformen og dermed lettere å bore hull til festene!