Lastebil

transp6Fordelene med lastebil er allerede oppdaget! Turen til hagesenteret ble betraktelig lettere når en kunne slenge sekker med jord og bark bak på planet. Tror det var mange som var misunnelig på denne muligheten for bilen fikk stor oppmerksomhet.transp7

På bildet er det en litt skeptisk inspektør som har en nylig biltur til veterinæren friskt i minne og stakk kjapt når motoren ble startet.

Godkjent og registrert!

transp4På onsdag var det forsøk nr 2 på å få Transporteren godkjent og denne gangen gikk det meget bra! Bremser fungerte utmerket og spesielt håndbrekk ble nevnt som usedvanlig bra. Kanskje ikke så rart med tanke på de turene Kristian og undertegnede hadde kvelden før for å justere den; nabolaget kommer aldri til å bli det samme igjen….. Da lys fungerte utmerket og lekasjen på reduksjonsgearen var tettet var det ingenting som stod i veien for å få den registrert.

Ujevne bremser trenger ikke nødvendigvis bety dårlig justerte bremsebånd! Da jeg luftet bremsesystemet første gang kom det ingen bremsevæske ut på venstre side bak. Ved skifte av bremseslange fikk vi bekreftet at denne var tett og transp5slapp ingenting gjennom. Da mangellappen viste dårlige bremser på høyresiden skiftet jeg denne slangen også. På tross av at vi klarte å få ut bremsevæske ved lufting av systemet var slangen «grodd igjen». Et annet problem som ofte oppstår når dette skjer er at bilen bremser men sylinderen slipper ikke igjen. Dette skjer pga ingen retur på væsken og resultatet blir at bremsene går varm. Ny slange og lufting var alt som skulle til for å få bilen godkjent! Et godt tips er å skifte disse av og til.

Sør-Rogaland VW treff 2010

IMG_1989I helgen ble VW treffet på Borestranda ved Sola besøkt og Ghiaen fikk seg en 500km test-tur! 30 hk’en fikk prøvd seg og spesielt i bakkene i undersjøtunellene fikk den vise hva den var god for. Vanligvis holder den trafikken fint men her slet den litt, allikevel tror jeg den hadde godt av litt turtall for det var en betraktelig friskere og kjappere motor på hjemveien.

På treffet var både kjente og ukjente biler og mye folk så det var nok å finne på. Den enorme stranden som ligger like ved måtte også besøkes, været fristet ikke til bading men mange surfere tydet på den kraftige vinden passet de godt. Dalhems var også tilstede og muligheten til å skaffe manglende deler ble benyttet. Dagen ble avsluttet med premieutdeling og JFK fikk med seg 2 hjemover: JonnS vant originalklassen med sin 61 mod og undertegnede vant Type 3, 4 og Ghia klassen. Takk til arrangørene for et flott treff. Vi kommer neppe tilbake neste år pga planlagt Tysklandstur til Bad Camberg men om 2 år stiller vi!IMG_1915

Etter denne helgens test kan jeg bekrefte at TomTom GPS kan brukes uten omformer på 6 volt anlegg og den lader også!

IMG_1917IMG_1919IMG_1921IMG_1925IMG_1928IMG_1931IMG_1934IMG_1937IMG_1940IMG_1952IMG_1953IMG_1957IMG_1961IMG_1962IMG_1964IMG_1965IMG_1970IMG_1971IMG_1976IMG_1981IMG_1985IMG_1987IMG_1992IMG_1995IMG_1998IMG_1999IMG_2002IMG_2003IMG_2004IMG_1918

Ghia oppdatering

Justering av forstilling har ikke vært prioritert men behovet har absolutt vært tilstede. Trikset med å justere såkalt «toe-in» på folkevognen er at en måler først avstanden mellom felgene foran og deretter triller bilen en halv «felglengde» bakover og gjør samme målingen en gang til bak på felgene. Avstanden skal være 1-3 mm større på siste måling og dette justeres på styrestagene.ghia56

Når verksteder tar ca 1500 for kontrollen (da tar de også diverse andre målinger) kan en spare litt med noe egeninnsats. Jeg har hørt om de som bruker 2 pinner, tau eller en gardinstang. Jeg har prøvd det siste selv med dårlig erfaring; mye styr og vanskelig å få sjekket mål. Her måtte det finnes store muligheter for forbedring? Noen platebiter ble kuttet og bøyd og ca 10 minutter senere er verdens beste måleverktøy produsert. En stor fordel om en har grav og hjelp tilgjengelig men resultatet er verdt innsatsen; styringen blir som ny.

ghia55Mine «nesten NOS» Lemerz felgringer ble levert av postmannen i dag. Dette var en del av en byttehandel og endelig kunne de stygge reprogreiene tas av og riktige monteres på. Forrige eier hadde slengt med 3 ekstra som trenger litt jobb og håpet er at disse, sammen med noen jeg har fra før, skal bli et komplett sett til cabrioleten. Etter det jeg har skjønt ble dette levert som standard (ekstrautstyr?) på biler som kom fra Karmann.

Går alt etter planen blir det langtur i helgen og treff i Stavanger.
Oppdateringer følger

Ikke helt godkjent…..

4 stk «toere» på første godkjenningsforsøk ble resultatet og dermed ingen skilt på transporteren foreløpig:
– Ujevne bremser bak (noen VW’er som IKKE har fått den feilen?)
P4220180 (749 x 562)– Dårlig håndbrekk høyre side
– Lekasje i reduksjongear venstre side
– Ingen brems/blinklys høyre side bak (ikke bra på en elektriker sin bil….)

Nye forsøk og muligheter neste uke!

Bildet er fra en utstilling i Bodø for noen år siden!

Transporter mekk

transp3Neste prosjekt ut er å få godkjent og registrert Pick-upen min. Denne ble avskiltet (frivillig) i 2006 ved eierskifte da den ikke hadde vært på EU kontroll siden 1999. Heldigvis ser det ikke ut som det er de store prosjektene som må gjøres og i forhold til Ghiaen er dette en liten helgejobb.

transp2Bremsene har blitt demontert, smurt og justert. Som vanlig har jeg bygget om til 2 krets bremser og denne gangen ble et sett fra csp brukt. Dette var «bolt on» og virker svært lovende. Diagonaldekkene fra 1961(!) er byttet ut og her har jeg også min egen lille tradisjon med å montere radialdekk; originalt eller ikke, det hele handler om bakkekontakt. Av andre tings som skal gjøres er å montere hovedstrømbryter og nytt batterifeste. Noen småting i tillegg og bilen er klar til verkstedbesøk på onsdag.

Litt mindre plass i garasjen med en Transporter enn en Ghia! ->

Ghia mekk – epilog

Oljelekasjer og at en tror en er ferdig med et prosjekt er tydeligvis ikke noe en tuller med innenfor vår hobby!

ghia52Da jeg kjøpte mitt 356 replika reimhjul var det flere som advarte meg om at ikke alle var av beste kvalitet. Siden mitt var kjøpt av en anerkjent produsent, og flere skrøt uhemmet av det på thesamba, gikk jeg ut fra at dette var av de bedre. Dengang ei, allerede samme dag som Biltilsynet ble besøkt kunne en se at her var noe galt. Mistanken var tilstede men håpet var at noe annet hadde gått galt. Da reimhjulet ble demontert kom det med biter ut av blokken og en kunne raskt se at her var det lite å gjøre og det var bare å ta ut motoren.ghia53 Min lenge lagrede reservemotor ble plukket ned av hyllen, rengjort og alle deksler etc flyttet over. Testturen ble gjort mandag kveld og det kan tyde på at km-standen på 70k som selger garanterte kan stemme.

Det som irriterer mest med hele historien er at det er originalmotoren som røk med. Dette er såpass viktig at det skal stemme på bilen at jeg er interessert å få dette ordnet. Er det noen som har tips om hvordan eller hvem som kan reparere dette?

Godkjent A+

Torsdagens godkjenning av Ghia på Biltilsynet gikk over all forventning! Noen turer rundt bygget, sjekk av lys og bremser før det bar på løftebukken. «Bilen ser jo ny ut» var kommentaren fra kontrolløren før den ble godkjent uten anmerkninger.

Deretter begynte det som ble en større utfordring; Møller mangler dessverre papirer med tekniske spesifikasjoner på denne utgaven og dermed må det måles og veies. Med hjelp av disse tallene pluss litt info fra tilsvarende Norske biler ble ghia51alle papirer fylt ut og etter ca 1 time kunne vognkort og oblater hentes.

Oppsummering: Jeg har fått mange kommentarer på hvordan jeg har klart dette på så kort tid og svaret er enkelt: mye tid i garasjen. Siden bilen ble trillet inn den 15. mars har det kun vært 1(!) dag som ikke har blitt tilbrakt der og denne kvelden hentet jeg deler. 78 dager med 3-4 timer etter jobb eller 10-12 timer på fridager. 1 av årets ferieuker er brukt. Dette betyr at jeg har jobbet ca 450-500 (amatør)timer med å få den slik den er i dag, i tillegg kommer hjelp til flytting, bæring og ikke minst karosseri/lakk. Som tidligere nevnt er ikke bilen helt ferdig enda og resten må gjøres etterhvert som delene kommer. I tillegg er et «Vintage Speed» motorprosjekt ønskelig men dette får komme om noen år, om jeg ikke velger å selge den istedenfor.

Takk for kommentarer og innspill underveis og takk til JonnS, Kristian og Rune som har trådt til når det har vært nødvendig. Dermed avsluttes «Ghia Mekk» prosjektet og det blir det hus og hagejobbing på meg fremover en stund! Jo, forresten; transporteren skal ha skilt og!  Følg med for oppdateringer……..

Ghia mekk #21 – klar for Biltilsynet

9 timer igjen til avtalen på Biltilsynet og bilen er klar! Det kan virke som det hele er veldig godt planlagt men det er kun snakk om flaks….. Siste kvelden ble brukt til å montere resten av innredningen samt gjøre de siste justeringer ghia49og montering. Litt arbeid gjenstår men dette dreier seg om deler som mangler eller ikke har kommet tidsnok.

Det siste som ble gjort denne kvelden var å justere frontlysene (bildet). De blå teipene på døren holder fast gummipakningen da denne løsnet igjen for n’te gang og nok et produkt blir prøvet for å holde den fast. Noen som kan anbefale et stoff til å lime gummilister mot lakk? Skal helst herde på kortere tid enn ghia5014 dager.

Fant denne lappen i lommen på dørpanelet da jeg skulle montere det i kveld. La oss håpe på at dette ikke er Biltilsynet sin innstilling!

Da er resten opp til Statens menn!  Oppdatering kommer.