Right On Motorshow

Right On Motorshow 2010 ble arrangert på Bergen Travpark søndag 29. august. På tross av at flere mente dette var Bergens minst annonserte treff klarte arrangørene å samle ca 100 biler av forskjellige former og merker.  Flesteparten av de fremmøtte kjøretøyene var av amerikansk opprinnelse men også et imponerende antall luftavkjølte hadde funnet veien deriblant vwacbs to klubbiler.

RightOn-2010 057 kopiSom vanlig på treff går dagen med til å se på andre sine biler samt snakke med kjente og ukjente. Det uvanlige med dette arrangementet er at bilene blir tatt fram på scenen der en jury bedømmer de samtidig som eieren snakker masse tull…  ehhm fornuft med Ronnie «Right-On» Krabberød. Vår evige diskusjon om hvem som kom først av Karmann Ghia eller noe Chrysler greier, som vistnok ligner, ble også tatt opp denne gangen. Alle bilmerker stiller i samme klasse og de 10 med høyest poengsum får premie; 1 førsteplass og 9 andreplasser. En rød og svart Ghia havnet blant de 9, ikke verst.

Takk til arrangørene!  Dermed er treffsesongen 2010 definitivt over.

IMG_2972 kopiIMG_2979 kopiIMG_2980 kopiIMG_2981 kopiIMG_2982 kopiIMG_2992 kopiIMG_2993 kopiIMG_2995 kopiIMG_3006 kopiIMG_3008 kopiIMG_3009 kopiRightOn-2010 046 kopi

SCC 2010

I helgen var det igjen klar for SCC på Gardermoen. Det meste av det som kan krype og gå av VW entusiaster i Norge hadde møtt frem pluss en god del fra det store utland. Som vanlig ble dragracingen den store begivenheten og alt fra biler med originalmotor til monstermaskiner på 800(!) hk møtte til start. Treffdelen av arrangementet er også meget populær og det var flotte biler å se både av både originale og ombygde. Årets «tema» var Karmann Cabriolet og en rekke på 22 stk av forskjellig årsmodeller er imponerende. Delemarkedet har også blitt bedre de siste årene og både firmaer og private var godt representert. Gode kjøp kunne også absolutt gjøres og noe av det som ble med hjemover var instruksjonsbok til en 1958 mod lowlight Ghia samt hanskeromsluker og radio til splitt. Takk for innsatsen til arrangørene!

Vi sees på SCC i 2011!

IMG_2788IMG_2791IMG_2794IMG_2797IMG_2800IMG_2802IMG_2806

IMG_2816IMG_2817IMG_2818IMG_2819IMG_2820IMG_2821IMG_2822IMG_2823IMG_2824IMG_2828IMG_2829IMG_2830IMG_2831IMG_2833IMG_2835IMG_2837IMG_2847IMG_2850IMG_2852IMG_2853IMG_2854IMG_2855IMG_2856IMG_2857IMG_2860IMG_2861IMG_2864IMG_2865IMG_2867IMG_2868IMG_2871IMG_2872IMG_2878IMG_2883IMG_2888IMG_2896IMG_2905IMG_2909IMG_2915IMG_2916IMG_2919IMG_2922IMG_2923IMG_2927IMG_2928IMG_2930IMG_2931IMG_2933IMG_2934IMG_2935IMG_2936IMG_2937IMG_2941IMG_2943IMG_2944IMG_2947IMG_2948IMG_2950IMG_2954

tic tac toe

Denne enarmede banditten kom på en flyttebil fra Oslo for noen dager siden. Den tilhører beklageligvis ikke undertegnede men jeg fikk anledning til å være med å pakketictactoe den ut pluss gjøre noen testrunder.

Alt er mekanisk og trenger kun strøm for belysning. Den er bygget om til å bruke gamle norske kronestykker og det finnes 27 forskjellige kombinasjoner som gir premie. Maks utbetaling på ordinære spill er kr 18.-(!). Premien på jackpot kan en til enhver tid sjekke i det lille vinduet og for å vinne denne trenger en «tic-tac-toe» på rad.

Jeg ønsker meg en slik til Jul!

Berlin 14. august 2010

wollen1Bård er på ferie i Berlin og kom over denne strøkne tidlige bay’en på en av sine mange turer rundt i gatene. Han har også observert andre luftavkjølte utgaver men mesteparten er av nyere dato.wollen2

Transporteren er tydeligvis retro-firmabil for Wulle Bier og på nettsiden deres! kan du bla kjøpe truser og t-skjorter med firmalogo.

Da venter vi på flere bilder Bård!

Ekstra Bremselys

Mange innenfor VW hobbyen mener at 6 volt noe som kan til nød brukes i vekkerklokken og hører ikke hjemme på en bil. «Dårlig lys» og «vanskelig å starte» er grunnene som en stadig blir presentert. Problemene oppstår som oftes pga lav ladespenning og/eller dårlige kontakpunkt. Rustne reflektorer led1(fremme OG bak) gjør heller ikke sitt til at lysene blir bedre.

Bremselys derimot mener jeg skal forbedres på en gammel bil og dette av samme grunn som en moderne bil får montert 3. bremselys og risikoen for påkjørsel bakfra minker. Utrolig enkle og effektive løsninger kan lages og det trenger ikke være synlig før en bremser. LED-pærer har også gjort sitt inntog i veteranbilkretser og det finnes en mengde forskjellige ferdige og halvferdige versjoner selv i 6 volt.

led2På Ghiaen ble løsningen enkel; lufterillene i bakluken er perfekt plassering og en plastlist med ca 25 dioder holdes på plass med magneter; ingen skruer og synlige fester avslører hva som ligger gjemt. Litt justering må til før LED-pærene har rett vinkel bakover men resultatet synes!!  Splitten er neste bremselys-prosjekt, følg med for oppdateringer!

Gul 16

IMG_47 kopi «15. Desember 1943 – Nødlanding på sjø – ingen personskade».

Så nøkternt ble havariet til Gul-16 oppsummert i den tyske tapsrapporten. Gul 16 var et tysk fly av typen Focke wulf 190 A-2 som var stasjonert på Herdla (Askøy utenfor Bergen) under krigen. På et oppdrag fikk den motorproblemer og IMG_2600 kopimåtte nødlande utenfor Solsvik. Piloten overlevde mens flyet sank til ca 60 meters dybde. Siden få var klar over nødlandingen fikk det ligge i ro frem til 2006 og det var et nesten komplett fly som ble hevet etter nesten 70 år. Ca 2,5 år har i ettertid blitt brukt til rengjøring og konservering og i vår ble flyet stillt ut for første gang  like ved flyplassen der den hørte hjemme.

IMG_2582 kopiFor å gjøre noe annet enn å jobbe med evighetsprosjekter (som aldri blir ferdig allikevel) bestemte JFK seg for å benytte en av feriedagene til å besøke museet og flyet. Det hele er meget proft laget med masse informasjon pluss en guide som virkelig interesserer seg for det han holder på med og kan svare på det du lurer på. Vi anbefaler alle et besøk om ikke annet enn på hjemmesiden deres!

IMG_2594 kopiIMG_2603 kopiIMG_2608 kopiIMG_2611 kopiIMG_2612 kopiIMG_2614 kopiIMG_2616 kopiIMG_2623 kopiIMG_2631 kopi

Pioner

pioner1«Nostalgibølgen» utgis av samme gjengen som Norsk Motor Veteran og er et magasin for maritim historie. 4 blad er hittil blitt utgitt og kan absolutt anbefales for de som har interesse for båter og helst eldre utgaver av disse.

I siste utgave kan en bla lese om «Armert Plastic» i Ålesund. Disse begynte tidlig å lage plastbåter og en av utgavene var en åpen basbåt beregnet for sildefiske. Da dette fisket stoppet opp så de seg rundt etter nye markeder og en av løsningene som ble prøvet ut var å lage overbygg på denne båten. En i familien hadde en VW Transporter som firmabil og denne ble brukt til å lage form av tak og vinduer. pioner2Deretter ble det tilpasset båten og den første lukkede plastsnekken av typen Pioner var en realitet.

Den første utgaven som ble bygget finnes fortsatt og er i meget bra stand. Den brukes i sommerhalvåret og har enda det originale bunnstoffet fra 1959; En ekte Sunnmøring altså!