Florø 31/10

Søndagen ble benyttet til en JFK tur til Gaute i Florø for å hente motoren jeg skal bruke til mitt «Old-Speed» prosjekt. Dette er en brannpumpemotor fra 1958 som har kun kjørt ca 40 timer. Planen er å plukke denne ned, kontrollere, bytte deler om nødvendig og montere en kvassere kam. Topper, forgassere, innsug, etc blir WW Okrasa kopi om jeg ikke kommer over et originalt i mellomtiden. Med på kjøpet fikk jeg også en motorbukk som er bygget av selger og er betraktelig bedre enn de jallagreiene som selges over disk. Takk for handelen Gaute!!

Med oss hjemover ble også Gautes oval fra 1955. Han har lagt ned en kjempejobb på bilen og det var en stor overraskelse at han valgte å selge denne halveis i oppussingen. Trøsten får være at den fortsatt vil ha bosted på Vestlandet og vil bli å se i Bergen i fremtiden. En stund fremover blir det nok som et prosjekt men med dette som et utgangspunkt må bare sluttproduktet bli kjempebra! Takk for turen!

VolkyLand

«Volkyland» eller Volkswagen Museum of Puerto Rico som det offisielt heter blir regnet som verdens største private VW museum.  Det hele begynte som en drøm for Dr. Norman og i dag teller samlingen over 200(!) biler og den øker stadig. Museumet består av 2 bygg der det ene har en «tradisjonell» folkevognsamling der 1936-2009 er representert; splitter, ovaler, militær-, utryknings- og servicekjøretøy. I det andre bygget, som er av nyere dato, finner en Transportere og mer spesialversjoner slik som Thing, Beach Buggy og løpsbiler. Det hele er plassert i riktige miljøer der bla en liten landsby er bygget med små butikker etc.

Da bør vinterens reisemål være sikret?  Sjekk nettsidene deres!

Kapell

Med i handelen på Transporteren fulgte det et komplett kapell. Stativ/treverk trenger litt puss og lakk men duken er perfekt. Denne fant visstnok en tidligere eier (i original pakning) på loftet hos en lokal forhandler og historien forteller at det var et par stykker til.

Forsikringsselskapet krevde fotografier av praktstykket og derfor ble alt funnet frem og montert for en kort stund. Dette måtte gå kjapt for seg da oppholdet mellom 2 regnbyger måtte benyttes og derfor ble resultatet litt «slapt». Dessverre er det lav høyde der jeg lagrer bilen og dermed kan jeg ikke ha dette fast montert. Utrolig synd i grunnen da det kler bilen godt samt den kan brukes til så mye mer!

De krevde også bilder av varerommet under planet og dette ble tømt for første gang på mange år. I tillegg til masse overflaterust (prosjekt til vinteren) dukket det opp noe verktøy, deler, diverse småting og denne mappen med tegninger av gamle Audier. Ønsker noen av de tidligere eierne denne tilbake, eller noen andre har et brennende behov for den, gi beskjed så kommer den i posten! Resten beholder jeg selv!

«The Split Cruisers»

«The Split Cruisers» har endelig kommet seg på nett og inn i blogg verden. Dette er en liten ekslusiv klubb med hovedkontor i Bodø pluss underavdelinger i Florida og Bergen. Medlemsskapet til avdelingen på Vestlandets var en stund usikker men er nå godkjent på høyeste hold.

Interessen er hovedsaklig transportere med delt frontrute og folkevogner med delt bakrute. Sjekk ut deres Norske(!) blogg

Frigidaire

Dette gamle kjøleskapet ble observert blant mer moderne hvitevarer på en gjenvinningsstasjon. Merket Frigidaire er amerikansk og formen tyder på at det ble produsert på 50 tallet en gang. Det har tydeligvis vært lagret mange år i et uthus men var forbausende helt og kun noen hyller manglet. Litt puss og noen lag med lakk så har du verdens kuleste skap, om det ikke viser seg å virke fortsatt da. Disse gamle utgavene var bygget for å vare i motsetning til dagens moderne lettvektere.

Synd at en har så liten plass.

Vintage Speed #6

Anskaffelsen av deler til mitt «Vintage Speed» prosjekt går sakte fremover. Litt småting slik som ventildeksler og oljepumpelokk er funnet, kjøpt og ankommet i posten. Selgers påstand at kjøleribbene skal få ned temperaturen på oljen skal jeg ikke gå god for men utseendemessig er dette absolutt en innertier.

Håpet er å få 50-60hk ut av motoren når den er ferdig og da er det viktig å vite når det er på tide å gire… Turteller ble kjøpt inn for lenge siden men da den endelig ble montert virket den ikke. Dermed måtte den sendes tilbake til produsenten for reparasjon og skal nå være bedre enn ny.

Den store nyheten er at jeg endelig har kjøpt en motor til å bygge dette prosjektet på. En brannpumpemotor fra 1958 vil bli hentet i nær fremtid. Gangtid på denne skal være ca 40 timer og det bør tilsvare ca 2000km om en regner 50km/t ved normalt bruk? Stemmer dette så lover det bra for prosjektet.

Da gjenstår det stort sett å kjøpe inn topper, forgassere og eksos. Dette er også det dyreste så det ankommer neppe før vinteren 2011-2012. I mellomtiden er det nok av andre prosjekter som skal ordnes denne vinteren.

1. oktober

1. oktober var det 50 år siden siden bilsalget ble fritt i Norge. Frem til 1960 måtte en søke om tillatelse til å kjøpe ny bil og kun de med gyldig grunn fikk innvilget søknaden. Leger, jordmødre, lærere og bønder var noen av de yrkesgruppene som stillte sterkt og resten av befolkningen måtte enten kjøpe brukt eller Østeuropeisk.

Flere arrangementer har markert jubileumet dette året og på selve dagen ble det invitert til åpen dag på Antons Kulturhistoriske Senter i Samnager. Mange har nok parkert bilene for vinteren men ca 30 tok turen denne kvelden. Spredningen på størrelser og merker var stor og viste mangfoldet i hobbyen vår. Inne var det åpen kafè der det også ble vist «filmaviser» fra ca 1960; mye morsomme klipp og god underholdning. Vi takker Anton++ for et flott arrangement!