Kakakakaldt….!

Bård og Linn tilbringer julen i Berlin og de har sendt meg dette bildet med kommentaren «Kakakakaldt….!»

Tydeligvis ikke bare Bergensere som sliter med snø og kalde temperaturer for tiden altså. Trøsten får være at nå er det snart vår igjen!

AU!

Regner med sjåføren merket godt denne kolisjonen?  Forhåpentligvis var det ikke han som knuste ruten på vei opp på lasteplanet…..

3 ting blir bekreftet på dette bildet: ikke mye som tar imot på en barndoor, hold avstand og det er viktig med sikkerhetsbelte.

Norsk bil og Norsk bilde, jeg vet dessverre ikke noe mer om det.

Garasjetid #2

Ikke de store arbeidsoppgavene i garasjen for tiden men noe skjer. Alle deksler til motorprosjektet er rengjort og de minste delene har vært gjennom ultralydvaskeren for lakk og rustfjerning. Resten av grunnarbeidet skal gjøres av de samme som skal pulverlakkere delene. På bildet er alt lagt i et noenlunde system for at de skal kunne gi pris på jobben samt jeg skal kunne kontollere at alt er der. Mye smådeler men det kommer til å bli bra når det er ferdig!

Noen som har et 25hk dynamo-reimhjul til overs? Jeg trenger et slikt før delene kan sendes avgårde! Ta kontakt om du har ett for salg!

Vintage Speed #7

Skal en kjøre med doble forgassere (Okrasa el.) i en Karmann Ghia oppdager en kjapt at denne modellen har et lavere motorrom enn sine VW søsken. Luftfilterne kommer så høyt at de vil treffe bakluke, hengsler eller fester for disse. På eldre folkevogn cabriolet kan man også få problemer men her er det «rennesystemet» bak lufterillene som kommer i veien.

Okrasa løste dette på en elegant metode og lagde albuer som flyttet filterne bakover. Flere har startet reproduksjon av disse og de kan bla kjøpes hos Wolfsburg West og Splitparts Unlimited

Mannen på bildet er Martin Herzog. I 1956 startet han import av Okrasa til USA som ble solgt gjennom EMPI. De reklamerte med at motoren din ville få 12 hk mer og klare 0-100kmt 12 sekund kjappere! En forbedring på ca 10 sekund. En ser også tydelig albuene montert på lowlighten på bildet.

Garasjeport

I 1955 kunne en bestille garasjeport fra Crawford som matchet din smak, husets eksteriør og om en var veldig heldig; bilen.

Dette ble vel mest populært i usa og få havnet på landsbygda her i Norge. I dag er vel Crawford like «kjedelig» som alle andre portleverandører og leverer helst i hvitt?

Garasjetid

På tross av uendelige lister av ting som skulle vært gjort utendørs gjør temperaturen at dette frister lite. Fritiden brukes stort sett  i garasjen til å fikse småting mens en venter på at lysten til å starte på vinterens store prosjekt kommer.  Diverse småreparasjoner er utført pluss motorer ++ er demontert. Alle deksler fra delemotoren er tatt av og blir gjort ren, tanken er å få disse (pulver)lakkert i løpet av vinteren.

Originalmotoren til Ghiaen er også demontert for å se nærmere på hva som kan gjøres med skaden som oppstod pga repro-reimhjulet. Jeg har vært i kontakt med et par stykker med kompetanse innenfor området og noen ideer er foreslått, forhåpentligvis kan dette sveises og settes tilbake til slik den var ny. Utrolig irriterende at dette skjedde med tanke på at det var «matching-numbers» pluss at demonteringen har vist at motoren var i utrolig bra stand og lite slitt. Dette tyder på at den lave kjørelengden som har vært oppgitt på bilen kan stemme.