K. Lien

K Lien er mest kjent som et flyttebyrå her i Bergen. En slektning av de, Karl Lien, var karosserimaker og bygget bla flyttebilene deres. Rundt 1970 bygget han denne spesielle camperen som i utgangspunktet var en pick up fra 1964. Ideen fikk han etter å ha bygget en tilsvarende flyttebil for pianoer. Jekkfestene ble brukt som fundament for å gjøre campingdelen bredere samt den er forlenget en 1/2 meter. Familien Lien brukte i ca 10 år og det meste var til søndagsturer, før de solgte den rundt 1985.

Planløsningen var veldig praktisk med køyeplass over styrehuset, kjøkken på venstre side (med gass, 12 og 220v), toalettavlukke og salong over motorrom. Hele karosseriet er bygget av aluminiumplater montert på et stålskjelett og vekten av det hele gjør at bilen er betraktelig lavere enn originalt. 1500 motoren sleit nok ekstra i motbakkene og siden overbygget «levde» litt under kjøring skulle en ikke ha for stor fart inn i svingene. Dette siste gjorde også sitt til at en ikke burde parkere i bakker; åpnet en sidedøren så var det fare for at den ikke gikk skikkelig igjen.

Hvor denne er i dag er det få som vet. For ca 10 år siden var (dengang?) eier medlem i vwacb. Han hadde ingen mulighet for å skru på bilen selv og den ble avskiltet pga manglende eu-godkjenning. Klubben fikk tilbud om å overta den men takket nei da vi hverken hadde penger eller lokaliteter til den. Den gang stod den parkert i nærheten av Bergen og den var begynt å forfalle sterkt.

Bildene er tatt i 2002. Dette er i utgangspunktet papirfoto, som er trykket i vwacb-nytt (1/02) og deretter avfotografert. Kvaliteten er derfor ikke den beste.

Info hentet fra VWACB Nytt 1/02 & 2/02
Foto: André Hjellestad – Tekst Finn Solheim.

Noen som vet noe om denne eller hvor den står i dag? Ta kontakt!

Bensinstasjon til salgs!

På ebay har du nå muligheten til å kjøpe din egen bensinstasjon!

Denne befinner seg i Stuttgart men kan flyttes til din eiendom når auksjonen er avsluttet. Den store tomten trengs heller ikke for å plassere den da størrelsen er kun 4,42×1,78. Shell klassikeren er fra 1955 og inneholdt i utgangspunktet kun en disk, et par stoler og en reol. Noe mer trengte de ikke da stasjonene var betjent og jobben til de ansatte var å fylle bensin på bilen din(!), skulle du ha pølse eller matvarer måtte du gå en annen plass!

Prisen er 3000 Euro

Noen som kjører tom trailer fra Stuttgart i nær fremtid?

Vintage Speed eller Vintage Brakes?

Ringene som ble vist lenger nede i bloggen var, som noen av dere visste, kjøleringer til bremsetromlene. Blant de nostalgiske trimmerne er dette et kjent alternativ til dyrere løsninger som 356 bremser eller mer moderne bremsesystemer. De tidligste modellene av 356 ble visstnok kjørt med folkevognbremser og slike ringer montert.

Mine kjøleringer kommer fra Stefi G i Tsjekkia og vår lokale tusenkunstner «Sveins Autohaus» har gjort en utmerket jobb med å dreie og montere de.  Takk for hjelpen og meget bra utført jobb!

Nesten synd å kjøre med tette felger?

Vintage Speed #8

Ringene til Audi eller det første utkastet OL laget til sin logo?

Beklager men ingen av delene. Dette er en viktig del av det å putte større motor i bilen og selv om min kommer til å bli av de mindre så er det greit å ha når du trenger de. De er for øyeblikket til montering og hva det gjør vil bli avslørt når de er tilbake på bilen!

Noen lærer aldri av sine egne feil og jeg er absolutt en av de! Nytt reimhjul er kjøpt inn på tross av det forrige tok knekken på min originalmaskin. Denne gangen er jeg mer sikker på at det skal gå bra da jeg kjenner til produsenten fra før og har sett mye av det han produserer. Reimhjulet er en eksakt kopi av et tidlig 356 og dermed må en bruke en bredere viftereim samt dynamohjulet til en 25 hk. Alt verdt innsatsen!

Litt ekstra til rattet…

Fra en brosjyre utgitt av Møller ca 1960:

Hornring, hel sirkel, -1955  Kr 45,-
Hornring, hel sirkel, 1956-1960  Kr 43,-
Luxratt med hornring 1950-1959 Kr 166,50

For å sette det hele i litt perspektiv kostet en radio 3-500,  et sett skvettlapper 20 og skistativ 37,50. En takgrind til  boble (stålrør) kostet 117,50 men kunne også leveres med høyere ben til solskinnstak for samme pris!

Noe av dette som ble en god investering?
Sist gang en hornring til -55 var til salgs i Norge kostet den ca 200 ganger mer!

Funkisbensin

Dette må være en av de fineste bensinstasjonene i Norge, ihvertfall av de som fortsatt eksisterer! Perfekte linjer og et perfekt eksemplar av 50 talls funkis! Utrolig nok finner en denne på Skjolden i Luster Kommune og det er en av få stasjoner som er fredet i Norge.

Arkitekten bak mesterverket er Fr. Theodor Olsen fra Bergen og den ble tegnet og oppført for British Petroleum i 1956. Stasjonen ble drevet frem til veien ble lagt om gjennom Skjold sentrum og den nye Statoilstasjonen gradvis overtok.

Like ved stasjonen er det et eldre verkstedbygg pluss en smørerampe. Riksantikvaren oppgir også helheten av anlegget som en viktig grunn til fredningen. Dessverre forfaller stasjonen men vi får håpe eieren setter i gang med oppussing i løpet av kort tid; DET fortjener den virkelig!!

Foto: Grunde Engan – Sognafoto (VWACB Nytt 2/07)

Kjøper Radionette 3D!

Jeg har lenge ønsket meg og vært på jakt etter en Radionette Studio 3D!

Dette var et av flaggskipene til radioprodusenten på slutten av 50 tallet og viste at selv lille Norge kunne yppe seg mot de store utenlandske produsentene.

Det jeg ønsker meg er et eksemplar som er tilnærmet perfekt og som virker 100%. De ble levert med både platespiller og båndspiller men jeg kjøper gjerne en uten.

Kanskje det er mye å håpe på men dette var dyre møbler i sin tid (ca 1500.- i 1958) og de ble derfor ofte passet på. I dag er det få som finner plass til slike og mange står og forfaller i boder og fuktige kjellerrom. Bilde fra nettet ->

Noen som har en eller vet om noen? Jeg kan garantere at det kommer til perfekte omgivelser og vil bli passet på i fremtiden!