«The World’s Fastest Indian»

Filmen «The World’s Fastest Indian» ble laget i 2005 og handler om Burt Munro (1899-1978) fra New Zealand. Han brukte mesteparten av sitt liv på å trimme og kjøre sin 1920 mod Indian Scout og besøkte flere ganger saltørkenen i Bonneville. Der satte han flere verdensrekorder for motorsykler med motorer under 1000ccm og rekorden fra 1967 på 297 km/t står fortsatt. Det må sies å være imponerende av en 47 år gammel maskin med en 68 år gammel fører. Kilde: Wikipedia

Anthony Hopkin spiller Burt Munro og han gjør en utmerket jobb. Filmen heter «En høyst uvanlig mann» på norsk og kan anbefales for de med og uten motorinteresse i alle aldersgrupper.

Ikke alt i filmen er 100% korrekt men som de selv sier;
«Based on one hell of a true story»

 

Norsk VW-historie til salgs!

Finn har denne Cal-lookeren dukket opp for salg! Jeg husker godt denne fra treffene på Sandstangen og Tjøme tidlig på 90 tallet. Dette var en av drømmebilene og var selve grunnen til at jeg ønsket meg en Cal-looker. For tidlig å skrive ønskelisten til jul?

«Vinterens» prosjekt

Tradisjonen tro har mine vinterprosjekt alltid en tendens til å bli startet på for sent og bli vårens prosjekt istedenfor. 2011 ble ingen unntak men plutselig en kveld dukket denne opp utenfor garasjen. Da er det jobb på gang? Kitcar, Formel V, svensk custom? Oppdateringer kommer?

Sanjhih Space Age Ghost Town

Ved byen Sanjhih (Taiwan) ble det på slutten av 70 tallet påbegynt byggingen av et litt mer spesielt prosjekt. Eieren av et gummifirma ville bygge et feriekompleks med moderne leiligheter og formen på disse skulle være lik en UFO. Pga energikrisen måtte fabrikken stenge og prosjektet ble avsluttet.

I 1989 ble det gjort forsøk på å starte opp igjen prosjektet og denne gangene skulle det bygges et 5 stjerners hotell bla med svømmebasseng og vannsklier direkte fra rommene. Etter et år med arbeid stoppet det opp igjen og denne gangen pga investorer trakk seg. Etter dette ble hele prosjektet stående som en spøkelsesby og hærverk og manglende vedlikehold gjorde at det hele forfalt kraftig.

Hva som har skjedd med ufo-husene er usikkert; i 2009 hadde myndighetene planer om å rive det hele og det er vel grunn til å tro at dette har skjedd i løpet av 2 år. Kilde: moderndesigninterior

60 år!!

I dag (15. mars) er det 60 år siden splitten min ble produsert i Wolfsburg! Dagen blir tilbragt i vinterdvale mens bil og eier venter på vår og saltfrie veier! Gratulerer med dagen!

Det er ikke alle 60 åringer som ser så flott ut….

Type 3 Karmann Ghia fyller 50!

I 2011 er det 50 år siden Type 34, eller Type 3 Karmann Ghia som vi helst kaller den, ble introdusert. I motsetning til sin noe vakrere «søster» Type 1 KG (som ble bygget på folkevognbunn) ble denne bygget på type 3 bunn og ble dermed noe større.

Designen vil nok ikke gå inn i historien som den vakreste og mange eiere har nok fått høre gjennom tidene at «den er så stygg at den er tøff». Allikevel er det noe med disse bilene som fascinerer og de har sine trofaste eiere samt mange som drømmer om å eie en.

På tross av dårlige salgstall (ca 43500 eksemplarer totalt) ble bilen produsert frem til slutten av 60 tallet og den ble også lansert som cab. Det ble imidlertid ikke bygget mer enn et håndfull eksemplarer av denne da det viste seg at stivheten i karosseriet ikke var tilfredstillende.

Jubileumet blir bla markert 11-14. august i nærheten av Osnabrück hvor Karmann fabrikken bygget disse bilene i sin tid. Har du lyst til å lese mer om bilene, jubileumet, tips og nyheter så sjekk nummer 2 av medlemsbladet til «T34 World»

Får en ikke lyst på en slik etter dette så…….

En tiger på tanken

Bensinstasjoner var man tydeligvis mer stolt over før i gamle dager og denne Esso-stasjonen fikk til og med et eget postkort.

Kortet er fra Mo i Rana og i bakgrunnen ser en Holmen Hotell. Utgivelsen er nok fra 60-70 tallet da en kan se Esso-tigeren flere plasser på stasjonen. Denne ble introdusert tidlig på 60 tallet og erstattet dråpemannen som hadde vært brukt siden 40 tallet. Finnes denne stasjonen fortsatt? Tips mottas!

«Colour Edition»

For noen år siden solgte VW noen modeller (bla Polo) i såkalt «Colour Edition». Dette var biler som fikk fargetilpasset interiør og eksteriør slik at feks gule biler fikk ratt og seter med gule detaljer osv.

Dette var ikke noe nytt fra den kanten og tidlig på 60 tallet leverte de folkevogn bla i berylgrønn med matchende detaljer. Dette dreide seg om stigbrettgummi, kjederlister, gummimatter, gear- og håndbrekkmansjett, ratt, seter, osv. I hele tatt ble bilen veldig «grønn».

Cabrioleten min er berylgrønn og en tidligere eier hadde antageligvis planer om å bygge en slik utgave. Denne fargen ble ikke levert før et par år senere men han var tydeligvis lei den originale som var offwhite med guffebrunt interiør. Noen grønne detaljer klarte han å skaffe men det var langt igjen. Jeg klarte for noen år siden å kjøpe et NOS sett stigbrettgummier i «Zitrusgelb» (som er grønn!) og har etter dette vært på jakt etter riktige kjederlister i beryl. Det har ikke vært noen reproer av disse å få kjøpe og de settene som har dukket opp for salg har forsvunnet kjapt. Larry Winther har skjønt problemet og fått blandet lakk i riktig farge. Dette er en «vinyl-lakk» som er beregnet på plast/gummi og er dermed mer fleksibel enn vanlig lakk.

Kjederlister kom dermed i posten for et par dager siden. Kvaliteten på jobben er det ingenting å si på så det ferdige resultatet må bare bli bra! Da mangler jeg bare resten….. Noen som har noe grønt til salgs?