Langfredag

Langfredag var det på tide å benytte finværet og få Ghiaen ut av garasjen. Litt vask og montering av batteri så var den klar for sommeren. Mens jeg holdt på utenfor kom det en hyttenabo forbi og hun lurte fælt på hvilken type bil dette var. Da hun fikk høre hva det er kom svaret: «Er det bare en folkevogn? Jammen den er jo så fin…»

Hun kunne også fortelle at faren hadde eid en 49 mod han tok med seg fra USA og detaljene hun husker fra denne stemmer godt med en splitt. Etter at faren var død stod den lenge parkert i hagen før den ble levert til skraping. Ikke alt hun husket var like riktig da hun mente fast bestemt at den hadde automatgir.

JonnS og Kristian kom også på besøk og sistnevnte har fått nytt kamera……..

NøkkelRingen

Alle kan være uheldig og miste bilnøklene sine.

Dette påstod Esso og inviterte deg til å bli medlem i «NøkkelRingen».  Det hele var meget enkelt: på nøkkelringen festet man en liten brikke med et id-nummer. Skulle nøkkelen bli mistet sendte en inn medlemskortet sitt til Esso med nummeret påført og så var det bare å vente på at finneren skal levere den inn i nærmeste Esso-stasjon.

Tjenesten kan dateres tilbake til før 1968 da det ikke finnes postnummer på mottakeren.

Kanskje tjenesten fortsatt fungerer?

Mønstring

Oslo-Politiet hadde mønstring av kjøretøyer forleden, og Politimester Johan Gjerde inspiserte, sammen med en rekke av sine tjenestemenn. Her er litt av Volkswagen-parken, fotografert på Festningen. Iponerende, ikke sant?

Fra «Kjør Bedre» nr 4 1972

Årets første tur

Sesongen er i gang og årets første tur med veteranbil er tatt.

Gjenbruksstasjonen hadde søndagsåpent og i den anledning ble lastebilen hentet frem. Mye søppel hadde samlet seg opp i løpet av vinteren og det var ingen problemer med å fylle opp planet. Får vi dette fine været fremover er våren snart i full gang og de andre bilene kan tas ut!

Vintage speed #10

Det er fortsatt mye som mangler men delesamlingen til prosjektet fortsetter!

Alle deksler etc er tilbake fra «Mags» og har blitt pulverlakkert! Jeg rengjorte delene selv mens lakkstripping og rustfjerning ble gjort av han før de fikk pulver. Resultatet er meget bra og prismessig er det absolutt konkurransedyktig mot lakk.

En av de største fordelene med pulver er at overflaten blir hard og det skal mer til før det kommer riper og hakk. På en motor som skal garantert monteres og demonteres vil dette absolutt være en fordel. Det finnes også et stort utvalg i farger og finish så en trenger ikke ta samme valg som mitt «kjedelige» sorte silkematte resultat.  Takk for hjelpen, Mags!

Klister!

I mange år har jeg samlet klistremerker mer eller mindre tilknyttet VW hobbyen. Har de blitt delt ut har jeg benyttet anledningen til å ta med noen eller kjøpt et eksemplar om de er er tøff nok.

Stort sett har de blitt samlet rundt om men nå er endelig deres skjebne bestemt og skapdørene i garasjen har blitt deres utstillingsplass. Venstre dør pluss litt til er ingen problemer å fylle opp men det er ingen tvil om at det er plass til flere på høyre dør!

Har du noen som du ønsker skal settes opp på «wall of fame»? Her er det bare fantasien som setter grenser for hva som skal/kan klistes opp, og det meste godtas (ikke amcargreier). Alle bidrag blir publisert her på bloggen! Sendes til: algroy.no, postboks 37, 5346 ÅGOTNES