Koffertsett

Koffertsett spesialtilpasset folkevogn ble tilbudt fra forhandler fra tidlig 50 tall. Diverse produsenter fantes og (minst) 1 av de var Norsk

Diverse utgaver ble også solgt: I rommet bak baksetet ble det levert 2 store/lange eller 1 stor/2 små. Under panseret kunne du velge mellom 2 små eller 1 stor,  men dette var også avhengig av årsmodell siden tanken skifter form og dermed størrelsen på bagasjerommet.

I dag er dette populære samleobjekter i miljøet og de dukker opp for salg relativt ofte. Svært ofte mangler kofferten(e) fremme og det virker som disse sjeldent ble solgt eller de var de eneste som hadde størrelse/form som gjorde at de kunne brukes som «vanlig» koffert og dermed ble beholdt når bilen ble byttet ut.

Klar for 17. mai!

Dette året ville jeg prøve noe nytt og sendte cabrioleten til Sund Bilpleie der den fikk full rens og polering både innvendig og utvendig. Resultatet ble meget bra og sammen med nymonterte grønne kjederlister og stigbrettgummier ser bilen ny ut! Da satser vi på cabriolet-vær!
Gratulerer med dagen!

Lillebror Camping-tilhenger

Liten på veien – Stor på campingplassen

Patent på prototypen av Lillebror ble tatt ut i 1955 av Knut Rambøl fra Oslo. Produksjon fant sted ved to av Widerøes Flyveselskap avdelinger: Fornebu og Bjørkelangen 1957-1971.

Det som gjorde Lillebroren populær var nok dens moderate størrelse: bredde 154 og lengde 280. En egenvekt på ca 280 kg gjorde at man kunne dra den etter de fleste biler selv med små motorer. Allikevel var det ingenting å si på størrelsen når den ble slått opp; Takhøyden ble 185 cm, og med fortelt utgjorde «sommerboligen» hele 16 m2. Som ekstrautstyr kunne man også få to køyer, sammenleggbart bord og hyller innvendig samt fortelt.

Alle vognene har et chassisnummer og total produksjon var ca 6000 vogner. Det finnes ikke to helt identiske «Lillebrødre». To vogner av samme årsmodell kan ha forskjellig plassering av vinduer på vogn og teltduk, forskjellig drag på vogna, osv. Alle vognene hadde trevegger dvs. lakkert finér, med unntak av vognene fra 1971 som ble levert med vegger av respatex. I bladet Motor fra 1967 ble den annonsert til kr 4450,- pluss evt ekstrautstyr. Kilde: Norsk Lillebror Forening

Kjøper Lillebror fra før 1959
Noen som har en eldre Lillebror å selge? Jeg er på jakt etter selve «ur-versjonen» av en slik. De første årene (t.o.m. 1959?) hadde vognene en mye mer buet form på taket og denne ble mer «kantete» på den neste generasjonen. I tillegg hadde den 8″ hjul etc. Helst et bra eksemplar men mindre jobber er ok.

VW til tusen 2011

I begynnelsen av mai arrangeres «Ekebergmarkedet» og «VW til tusen» samme helg. Vanligvis pleier jeg ta turen over fjellet denne helgen da begge disse arrangementene er verdt et besøk. Dessverre måtte turen utgå dette året da andre ting måtte prioriteres.

Bjørn Halvorsen var tilstede på VW-treffet søndag og vi som ikke fikk oppleve dette får se på bildene…  Takk for Bjørn!

Lyd i veteranbil

Lyd i veteranbil kan være vanskelig å få til, spesielt om du ønsker at det skal se tidsriktig ut. Diverse firmaer overhaler og bygger om originale radioer og resultatet er ofte ingenting å si noe på. Som et tillegg lager de også inngang for tilkobling av mp3 eller cd (om du fortsatt har noe slikt). Problemet ligger ofte i at kvaliteten på lyden ikke er den beste, det blir kun i mono og prisen blir høy.

Woody’s Custom Shop har en annen løsning på problemet. De har laget en liten «boks» som inneholder forsterker (2x40w), kortleser og usb. Her er det bare å koble til høytalere og lagre musikken på et minnekort eller en minnepenn. Det hele styres av et lite panel på størrelse med en 5 krone og dette kan skjules i hanskerommet eller askebegeret. Du kan også koble til ekstern lydkilde via kabel som følger med men da bruker en kun forsterdelen og betjener lyd osv fra spilleren.

Prisen på 65 dollar er det ingenting å si på men husk det tilkommer frakt og mva. Dessverre finnes den kun i 12 volt men de selger omformere for de som fortsatt kjører 6 volt (59 dollar). Woody’s selger også annet utstyr for lyd i veteranbil og har bla noen høytalerbokser som er beregnet for å monteres skjult under setet.

Etter en kjapp montering og prøvetur merker en fort at dette er en sterk forbedring i forhold til originalanlegget fra 1957.
Oppdatering kommer!

Ulvenmarkedet 2011

Lørdag 30. april var det igjen klart for Ulvenmarkedet med Os Skysslag som arrangør. Stedet var som vanlig Os Yrkesskole og som tidligere år viste det seg at plassen var akkurat stor nok og ble fylt opp med ca 50 selgere.

På markeder kan en stort sett kjøpe det meste og dette er ingen unntak. Alt fra nytt ubrukt verktøy til eldre antikviteter selges men det er ekstra hyggelig å se at det er mye deler til kjøretøy å finne. En god del VW deler ble også observert mellom ting og tang men det meste var til nyere modeller.

Dagens (eneste) kjøp for undertegnede var en Schaub radio til splitt folkevogn. Komplett med spenningspakke og monteringsdetaljer. Sjeldent å finne på markeder men det er dette som gjør at en besøker utallige! Takk til arrangørene for flott arrangement!