Vintage Speed #4

Kjøling av oljen er viktig i et Vintage Speed prosjekt da vi snakker om å ta ut MANGE(!) hester ekstra av en liten 30 hk motor… Jeg kommer til å kjøre Okrasa sin løsning der oljen blir tatt ut ved oljetrykksbryteren og blir kjørt gjennom et Fram oljefilter. Fra dette går det videre til en «spiral» som ligger i luftinntaket på motoren før den ender tilbake i motoren gjennom bolten som holder fordeleren vintagespeeed1(denne er hul). Dette betyr at ingen modifikasjoner må gjøres på motoren.

Framfilteret blir vanligvis plassert øverst på viftehuset på en folkevogn men siden Ghiaen er mye lavere i motorrommet må det lages en brakett på venstre side der det monteres. Dette betyr at en ikke kan bruke folkevognens slanger/rør da lengden blir litt forskjellig. Jeg har en tid vært på jakt etter riktig sett og fant tilslutt en annonse fra Stepan på thesamba. Han produserer sett til folkevogn og tok seg bryet med å finne ut de nødvendige mål etc for at det skal passe Ghia. Jeg så noen av hans produkter i Hessisch og disse holdt høy kvalitet. Det er heller ikke noe å si på kvaliteten på jobben som er gjort på kjøleren. Følg med for mer Vintage Speed deler!

Comments are closed.