1959 Cabriolet

Min Cabriolet er produsert høsten 1959 men pga av en bruktimport til Norge et år senere står det 1960 mod i papirene. Bilen ble solgt ny i Tyskland og etter den ble importert har den hatt mange eiere. På 60 tallet tilbrakte den mange år i Hardanger og senere ble den eksportert til Sverige. Første gangen jeg så den var på et treff i Oslo på 90 tallet. Da hadde den blitt betydelig påkostet av eier (ifølge han som gjorde jobben) og bilen ble blant annet brukt i en Norsk spillefilm, Har dessverre ikke anelse hvilken.

Høsten 2002 hadde jeg allerede jaktet på originalcab et par år. Drømmen min om en svart 58 mod så ikke ut til å bli innfridd og jeg var klar for handel. Bilen ble tatt til Bergen på toget og resten av høsten ble den brukt flittig.

Vinteren ble brukt til å skaffe deler og ordne diverse ting på bilen. Den var forbausende hel og fin men de klassiske cabproblemene var tilstede: sprukket karosseri ved frontruteramme og ventilasjonsvindu. Dette ble sveist og sammen med diverse deler på bilen rettet og klar for lakk. Selvfølgelig stemte ikke fargen på bilen 100% med Berylgrønn og dermed ble det noe styr med å finne riktig farge via scanning etc. Ting ordnet seg til slutt og turen kunne gå videre til salmaker og trekking av inner og yttertak.

Noen har mer å gjøre enn andre og salmakere er sjeldne personer!  Etter 3 måneder og maaaange turer for å sjekke fremgangen skjedde det endelig noe og bilen fikk endelig tett tak. Påsken ble brukt til å sette bilen i sammen igjen og den fikk bla nytt interiør, teppesett, gjennomgang på det elektriske og div andre ting. Jeg var dermed klar for en strålende sommer!

Oppdatert: Bilen er solgt til Hamar 23/5 2015

I en bisetning ble jeg gjort oppmerksom på at denne bilen hadde originalt vært levert med piler. Hullene til disse var senere blitt sveist igjen og blinklys montert. Litt synd å få vite dette etter at bilen hadde fått ny lakk men noen jobber er mer positive enn andre. Retningspilene til cab er noe helt annet enn de til den vanlige versjonen. De er mer buet pga kurven på sidepanelet pluss at de er tynnere pga plass til sideruten bak. Utrolig nok fikk jeg 1 pil av tidligere eier og kjøpte den andre på e-bay.

Bilen ble dekket til og etter å ha målt ca 100 ganger på utsiden og innsiden var det klart for å finne frem vinkelsliperen; tenk om en bommer med noen millimeter og havner på utsiden av kassene? Jo da, presisjonen var der og etter hvert som en skar og slipte dukket kassene frem etter å ha vært tildekket i 20-30 år. Det beste av alt var at pilene mine passet også! Hullene til blinklysene på skjermene ble sveist igjen og bilen gikk igjen i lakkboksen!

De siste somrene har bilen for det meste blitt kjørt og småting er ordnet om vinteren. Motorrom og bagasjerom er pusset ned og lakket på nytt sammen med deksler, ny papp, osv.   Bilen har også blitt bygget om til 2 krets bremsesystem for litt mer sikkerhet.

Leave a Reply

CAPTCHA
*

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.