1951 Splitt

Bilen er en tidlig 51 mod som er registrert som en 50 mod i Norge. Den ble levert ny i Sverige og bruktimportert til Norge i 1962. Rett før den ble eksportert fikk den en innbyttemotor av den lokale forhandleren og km standen var da 40797. Den samme 25 hk motoren sitter i bilen i dag og speedometeret står på ca 128000 km.

De fleste årene har bilen trillet på Østlandet før den kom til Vestlandet for noen år siden. Rust har det vært lite av og deler av bunnen er hovedsaklig det som er sveist opp. I tillegg har den aldri vært kolisjonskadet så både for og bakplate er de originale. En stor del av de originale delene fra 1951 er der fortsatt og bla finnes det sveiv til å starte motoren med om 6 volt batteriet skulle gå tomt.

Da jeg overtok bilen var den ferdig ”restaurert”. Bilen ble totalt demontert og jeg brukte vinteren 2007-2008 til å skaffe de riktige delene der noe var galt eller manglet. Jeg lakkerte også skjermer, interiørdetaljer, motordeksler, osv.

Liten motor og usynkronisert gearkasse er en ny opplevelse men etter litt øvelse begynner en å få det til. En må dobbelclutche både ved opp og nedgearing samt bruke mellomgass ved nedgearing. Gjør en noe av dette feil så hører man det (bokstavlig talt).

Måtte bare ha den takgrinden:

This is a 1951 model registered as a 1950. It was delivered in Sweden
and imported to Norway in 1962. Just before it was imported, the
Swedish VW-dealer replaced the engine at 40.797 km . It is that 25 hk
engine that sits in the car today. The car has run a total of 128.000
km.

Most of its years the car has lived in east Norway, in a dry climate,
so it had little rust. Only pieces of the floor pan had ben welded
when I got it . The car has no collision damages, so front and rear
plates aprons are original. The car has most of its original parts from
1951 and the hand crank is still there – if the 6 volt battery goes
empty.

When I got the car it was «restored» by the previous owner.
However, I took the car apart and spend the winter 2007 to get the
right parts and fix the previous errors. I also repainted the fenders,
interior details, engine covers etc.

A little engine and a unsynchronized gearbox is a new experience for
me, and it took me quite a wile to get used to driving the Spilt.
Double-clutching and full throttle in between gears is a challenge.
Any mistakes, and everybody can hear you for miles…




Leave a Reply

CAPTCHA
*

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.