1958 Ghia

Noen biler er bare rett og slett vakrere enn andre og Karmann Ghia er absolutt en av de! Linjene er uten tvil italienske og langt fra det en vanligvis forbinder med VW og Tyskland.

ghiaferdig4For undertegnede finnes det bare 2 versjoner; lowlight coupe og resten. Lowlight er som navnet tilsier at frontlyktene er lavere plassert og disse ble bare produsert fra 1955 tom 1959. Det må også være en coupe da cabriolet fjerner en viktig del av de perfekte linjene på bilen.

ghiavrak1wMin Ghiahistorie starter langt tilbake på 90 tallet da jeg kjøpte en ihelrustet og kollisjonsskadet 58 mod coupe. Mange planer ble gjort om å starte på restaureringen men dyre deler og mye jobb gjorde at det hele ble bare utsatt på ubestemt tid. Tilslutt ble avgjørelsen tatt om å selge denne og kjøpe en brukbar isteden.

På «thesamba» dukket det opp en 58 coupe i 2006 (USA) og 2009(UK). At det var samme bil var det liten tvil om på tross av at den hadde fått bla ny lakk  i mellomtiden. Høsten 2009 dukket den igjen opp for salg og denne gangen i Tyskland. En ordknapp tysk selger bidrog svært lite med info ghiaferdig1om bilen men jeg tok sjansen og i løpet av kort tid ble jeg eier av en lowlight!

2 måneder senere kom bilen på lastebil og nedturen var et faktum; dette var absolutt ikke det som jeg hadde forventet meg. Bilen hadde forfalt kraftig i løpet av de få månedene den hadde tilbragt i Tyskland og bar preg på at den hadde vært lagret fuktig ute med påfølgende lakkpest og smårust over det hele. Ved nærmere ettersyn ble det også oppdaget rust i ene kanalen pluss at det meste måtte kromes på nytt inkludert NOS ghiaferdig2støtfangerdeler som var montert for noen år siden.

Noen positive sider var det heldigvis også; bilen har matching numbers på motor, gear, forstilling, chassis og karosseri. I tilllegg er dører, panser og motorromsluke de riktige og dette er svært viktig; bilen er håndbygget og disse delene ble tilpasset hver enkelt bil. Fronten, sammen med resten av bilen, er omtrent urørt uten bulker og kollisjonskader og i tillegg har mye tectyl reddet den fra de store sveisejobbene.

ghiaferdig3I begynnelsen var det meningen at bilen kun skulle få de kosmetiske nødvendigheter for å få den bra men etterhvert som den ble plukket ned var det bare å innse at en kunne like godt ta alt sammen med en gang. Dermed ble alt plukket fra hverandre og satt sammen igjen, inkludert ny lakk, ny krom og det meste byttet eller overhalt. 78 dager tok jobben der innsatsen varierte fra 3 til 12 timer hver  dag. Kun 1(!) fridag i løpet av alle disse dagene og til avtalt dato stod bilen klar utenfor Biltilsynet for godkjenning.

Hele jobben ble blogget og mange fulgte spent med underveis.
Her kan du lese hele prosjekttråden (eldste innlegg er nederst)

Et godt tips til slutt: Ikke kjøp bil usett!

Loading

Translate »