1961 Pick-Up

Noen biler husker man bedre enn andre og denne 61 modellen er en av de!

sokelI 1992 eller 1993 dukket den opp første gang på treff . Bilen var nylakkert i «Sealing Wax Red» og i forbausende bra stand for å være en Pick-Up. Jeg husker også at den hadde «Sprintstar» felger og speil med søkelykt, sjeldne ting for en som samlet på ekstrautstyr.

sokellGrunnen til at den var i så bra stand var at den hadde tilbragt mange år i det Norske forsvar og som «vanlig» er deres biler lite kjørt og godt vedlikeholdt. Hva den ble brukt til og om den var noensinne militærgrønn vet jeg ikke men noen små luker/hull på planet tyder på at noe utstyr har vært fastmontert. Da den ble «pensjonert» i 1975 ble den kjøpt av en bonde som brukte den til transport av dyr men den ble aldri registrert.

10Etter noen år ble den solgt nordover men uten felger og søkelykt. Historien skal ha det til at kjøper kjørte den fra Sandefjord til Nordland; en imponerende bragd med en såpass «ukomfortabel» bil. Etter dette var det få som i det hele tatt visste hvor den befant seg inntil Kent, som er godt kjent i VW miljøet, kjøpte den og tok den hjem til Bodø. Året var da 2006 og manglende EU godkjenning  siden 1999 tyder på svært lite bruk.

14Planene var å få bilen godkjent og registrert men den ble dessverre stående pga mange andre prosjekter. Vinteren 2009 bestemte Kent seg for at tiden var  inne for å selge og den ble annonsert bla på VW-Norge. Sjeldent har en vel sett så lite interesse for en Transporter på mange år i Norge og den stod tilsalgs i over en måned uten den store responsen. Jeg brukte omtrent hele den tiden til å veie for og imot kjøp mens jeg bare ventet på meldingen om at bilen var solgt.

01I februar ble avgjørelsen tatt og bilen ble kjøpt mot at den skulle sendes senere på året. Siden Kent hadde plass til den ble det ikke noen prioritet å få den til Bergen men i høst kjøpte han seg en av sine drømmebiler og garasjen var igjen mer enn full. Bilen ble satt på Hurtigruten og fredag 13. 09november trillet den i land i Bergen. Om det var Vestlandet den ikke ville til vet en ikke men for første gang nektet den å starte og den måtte startes på gir. Da vi hentet den senere på dagen stod den fortsatt og gikk. En underskrift, på med prøveskiltene og turen bar hjemover.

08At den er lavmilt merker en fort. Med en kilometerstand på  garanterte 48000 km kunne ikke selv diagonaldekk fra 61 ødelegge «nybilfølelsen» (disse ble selvfølgelig byttet ut). Bilen har, etter det jeg kan se, aldri hatt noen alvorlige rust- eller kollisjonskader. Alle emblemer er fortsatt på motoren og originaljekk og stepphjul finnes fortsatt bak setet. 13Kapell følger også med og duken er tilnærmet ny.

Feil og mangler finnes det selvfølgelig også. Noen småsår og riper finnes i lakken, noen elektriske feil, setet er revnet, starter må repareres, litt smårust under og i varerom må flikkes men det er småting på en «ny» bil som nærmer seg 50 år!

Loading

Én kommentar til “1961 Pick-Up”

  1. Tilbaketråkk: En ny Type 2 i by’n «

Det er stengt for kommentarer.

Translate »