Fredag møtte et fulltallig JFK opp for å hjelpe til med å fjerne bunnplaten fra bilen. Denne løsnet fint på tross av 60 år gamle gummipakninger og den store utfordringen ble å få den ut med karosseriet på «stylter» over. Etter dette ble rutene tatt ut, også en jobb som ble påbegynt med dysterhet men gikk overraskende lett. Til slutt fikk de tilbud om å vaske innerskjermer med parafin men der gikk visstnok grensen for deres samarbeidsvilje. Takk for hjelpen, husk det er bestilt «ny time» om 14 dager!
Det var litt mer rust på venstre kanal enn det en først kunne se og det er liten tvil om at bunnen måtte vekk for å få sveist dette. Det meste av det som må lages er rette plater så det bør ikke være noen grunn til å leie inn «Lazze». I løpet av uken får jeg mulighet til å prøve gamle sveise og platekunnskaper igjen.
Med bunnen fjernet ble det betraktelig enklere å komme til for å gjøre rent og fjerne tectyl og rust. Det er skremmende å se hvordan den gamle tectylen ser fin ut på utsiden men på innsiden er det mye overflaterust som lett kunne utviklet seg til noe mye verre. Noe å tenke på for de som kjører med biler som ble tectylert på 70 tallet? På bildet ser en «før og etter»: innerskjermen er nesten klar for lakk og over gearkassen er jobben knapt påbegynt. Oppdateringer kommer!