Ghia oppdatering

Justering av forstilling har ikke vært prioritert men behovet har absolutt vært tilstede. Trikset med å justere såkalt «toe-in» på folkevognen er at en måler først avstanden mellom felgene foran og deretter triller bilen en halv «felglengde» bakover og gjør samme målingen en gang til bak på felgene. Avstanden skal være 1-3 mm større på siste måling og dette justeres på styrestagene.ghia56

Når verksteder tar ca 1500 for kontrollen (da tar de også diverse andre målinger) kan en spare litt med noe egeninnsats. Jeg har hørt om de som bruker 2 pinner, tau eller en gardinstang. Jeg har prøvd det siste selv med dårlig erfaring; mye styr og vanskelig å få sjekket mål. Her måtte det finnes store muligheter for forbedring? Noen platebiter ble kuttet og bøyd og ca 10 minutter senere er verdens beste måleverktøy produsert. En stor fordel om en har grav og hjelp tilgjengelig men resultatet er verdt innsatsen; styringen blir som ny.

ghia55Mine «nesten NOS» Lemerz felgringer ble levert av postmannen i dag. Dette var en del av en byttehandel og endelig kunne de stygge reprogreiene tas av og riktige monteres på. Forrige eier hadde slengt med 3 ekstra som trenger litt jobb og håpet er at disse, sammen med noen jeg har fra før, skal bli et komplett sett til cabrioleten. Etter det jeg har skjønt ble dette levert som standard (ekstrautstyr?) på biler som kom fra Karmann.

Går alt etter planen blir det langtur i helgen og treff i Stavanger.
Oppdateringer følger